بررسی وفور نماتودها در روده بزرگ نشخوارکنندگان ذبح شده در کشتارگاه کاشان 1381

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت بهداشتی و زیان های اقتصادی ناشی از نماتودهای دستگاه گوارش در انسان و علف خواران و شیوع متفاوت آنها و عدم آگاهی از وضعیت آلودگی دردام های مختلف این مطالعه به منظور تعیین وفور نماتودهای روده بزرگ نشخوارکنندگان ذبح شده در کشتارگاه کاشان در سال 1381 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت، تعداد 195 نشخوارکننده شامل 80 راس گوسفند، 78 راس بز و 37 راس گاو که از نقاط مختلف ایران در کشتارگاه کاشان ذبح می شدند، صورت پذیرفت
یافته ها
از مجموع دام های مورد مطالعه 35 راس نر و 167 راس ماده بودند که روده بزرگ آنان جهت آلودگی انگلی جدا و در ظرف فرمالین 10درصد قرار داده و به آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده پزشکی منتقل می گردید. روده و محتویات آنها از نظر میکروسکوپی و ماکروسکوپی بررسی شد. پس از ثبت اطلاعات، نتایج حاصله طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
از 195 دام مورد آزمایش 35 راس نر و 167 راس ماده بود. آلودگی به نماتودهای شابرتی ایده 54 درصد، تریکوریده 5/38 درصد، اکسیوریده 5/7 درصد و در کلیه نمونه ها در جنس ماده و در فصل تابستان بیشترین موارد آلودگی مشاهده شد. در این بررسی آلودگی در گوسفندان و بزها به تریکوریس دیسکالر 25 و 18 درصد و به شابرتیااووینا 8/58 و 8/62 درصد، در گاوه 8/1 درصد به تریکوریس اوویس و 8/10 درصد به ازوفاگوستومم و نولوزوم بود. آلودگی به اسکریابینی اوویس از خانواده اکسیوریده در گوسفندان 25 درصد، بزها 32 درصد و در گاوها 2/8 درصد تعیین گردید.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع بالای آلودگی در دام های مورد مطالعه و عوارض شناخته شده آن پیشنهاد می شود بررسی تاثیر درمان و عدم درمان در این حیوانات بر سلامت دام ها انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p229146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!