ارزیابی پتانسیل خطر باقی مانده فلزات سنگین (آرسنیک، سرب، کادمیوم) در نمونه های چای سیاه مصرفی مراکز نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 چای سیاه دم شده یکی از نوشیدنی های متداول در ایران است. آلودگی خاک به فلزات سنگین، باعث تجمع در چای و اثرات سوء بر سلامت انسان می گردد. هدف این مطالعه ارزیابی پتانسیل خطر باقی مانده فلزات سنگین (آرسنیک، سرب، کادمیم) در انواع چای سیاه منتخب دم شده مصرفی مراکز نظامی در سال 1397 بود.

روش ها

این مطالعه توصیفی- تحلیلی بصورت مقطعی در سال 1397 انجام شد. تعداد شش نشان از چای های موجود پرمصرف نیروهای نظامی شامل سه نشان ایرانی و سه نشان خارجی انتخاب و از هر نشان سه نمونه پنج گرمی به صورت تصادفی برداشت شد. نمونه ها به مدت بیست دقیقه در آب مقطر با دمای جوش عمل آوری و دم کشیده شد. غلظت فلزات سنگین آن ها با استفاده از دستگاهICP-OES  اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار های Excel و SPSS نسخه 13 تجزیه و تحلیل و پتانسیل ایجاد خطر بر اساس شاخص های THQ، TR و HI تعیین شد.

 یافته ها

غلظت فلزات سنگین در نشان های چای ایرانی بالاتر از نشان های خارجی بود اما اختلاف معنی داری نداشتند (05/0P >). حداکثر و حداقل غلظت آرسنیک در بین نشان های خارجی، به ترتیب در نشان های احمد و گلستان  019/0 و 011/0 و در بین نشان های ایرانی در نشان های دامنه و فومنات 021/0 و mg/l 012/0 بود. حداکثر و حداقل غلظت کادمیوم در بین نشان های خارجی، به ترتیب در نشان های گلستان و احمد 002/0 و غیر قابل تشخیص و در تمام نشان های ایرانی 002/0 و  mg/l001/0 بود. حداکثر و حداقل غلظت سرب در‍ بین نشان های خارجی، به ترتیب در نشان های گلستان و احمد 068/0 و 005/0 و بین نشان های ایرانی (رفاه و فومنات) 080/0 و  mg/l024/0 بود. پتانسیل خطر باقی مانده فلزات سنگین برای تمام نشان ها کمتر از مقادیر توصیه شده رهنمودی (> 1) بود.

نتیجه گیری

غلظت آرسنیک و سرب در تمام نشان های چای مورد مطالعه بالاتر از حد استانداردهای ملی و سازمان جهانی بهداشت بود. اما پتانسیل خطر باقی مانده فلزات سنگین بر اساس شاخص های محاسبه شده، کمتر از مقادیر رهنمودی از نظر پیامدهای بهداشتی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!