تشخیص بیماری کووید-19 توسط تکنیک های پردازش تصاویر سی تی اسکن ریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه روش ‏های متعددی جهت تشخیص بیماری کووید-19 مانند علایم بالینی مرتبط با بیماری و روش‏ های تشخیصی با دقت بالاتر نظیر تصویربرداری سی‏ تی‏ اسکن از ریه‏ ها استفاده می‏گردد. هدف از انجام این مطالعه دستیابی به یک روش تشخیصی دقیق جهت تشخیص هوشمند و خودکار بیماری کووید-19 با به کارگیری تکنیک‏ های پردازش تصایر سی‏ تی‏ اسکن ریه‏ ها و به کارگیری نتایج این روش به صورت ابزار تشخیصی دقیق به عنوان مکمل دستگاه سی‏ تی ‏اسکن می‏باشد.

روش

با به کارگیری الگوریتم ‏های پردازش تصاویر دیجیتال مانند بخش ‏بندی و استخراج ویژگی از تصاویر و استفاده از روش ‏های مختلف تحلیل آماری بر روی ویژگی‏ های مستخرج از تصاویر، به شناسایی بیماری کووید-19 (دیتای 79 نفر) از طریق تصاویر سی ‏تی ‏اسکن نمونه‏ های مرد و زن دارای سنین مختلف پرداخته و به ارزیابی تاثیراتی که این بیماری روی ریه‏ های افراد مبتلا می‏گذارد، پرداخته می‏شود. زمان و مکان انجام پژوهش به ترتیب در بهار سال 1399 و در دانشکده علوم و فناوری‏ های پزشکی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام گردیده است.

نتایج

این روش هوشمند بر پایه‏ استخراج ویژگی از تصاویر سی‏ تی‏ اسکن ریه ‏ها می‏تواند بر اساس دسته‏ های مختلف (جنسیت، نوع آسیب ایجاد شده در اثر بیماری) با دقت بالا به تشخیص این بیماری بپردازد. با توجه به بررسی موقعیت درگیری بافت ریه در افراد مبتلا به کووید-19، مشخص گردید که اکثر افراد مبتلا در بخش‏ های تحتانی هر دو ریه دچار تخریب بافت به مقدار بیشتر از لب‏ های میانی و فوقانی شده ‏اند.

نتیجه گیری: 

الگوریتم ارایه شده در این مطالعه با دقت بالا قادر به تشخیص و تمایزپذیری داده ‏های تصاویر اخذ شده از ریه‏ های افراد سالم و بیماران مبتلا به کروناویروس می‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!