ارزیابی اثر رنگدانه پیوسیانین بر ترشح اینترلوکین 2 از سلول های تک هسته خون محیطی در بیماران سرطانی در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  رنگدانه پیوسیانین در سودوموناس آیروژینوزا ترشح اینترلوکین 2 از سلول های خونی را تحریک می کند. اینترلوکین 2 با فعالیت سلول های T سیتوتوکسیک و کشنده طبیعی، سلول هدف در بیماران سرطانی را از بین می برد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر پیوسیانین بر ترشح اینترلوکین 2 از سلول های تک هسته ای خون محیطی (PBMCsPeripheral blood mononuclear cells,) در بیماران مبتلا به سرطان های سینه، پروستات و مثانه است.

مواد و روش کار

در تحقیق توصیفی-مقطعی حاضر، 30 ایزوله سودوموناس آیروژینوزا از نمونه های مختلف بالینی (ادرار، خون، سوختگی و غیره) بیماران بستری در بیمارستان نمازی شیراز در بازه زمانی مهر ماه تا آذر ماه 98 جمع آوری شد. پیوسیانین توسط کلروفرم از جدایه ها استخراج گردید. همچنین 28 نمونه خون محیطی از 21 بیمار مبتلا به سرطان های سینه، پروستات و مثانه و 7 فرد سالم جمع آوری شد. پس از جداسازی PBMC از بیماران و گروه کنترل به وسیله فیکول، نمونه ها برای کشت سلولی آماده شدند. نیمی از PBMCها با پیوسیانین (0/5 میکروگرم بر میلی لیتر) تیمار شده و مابقی سلول ها بدون تیمار باقی ماندند. میزان ترشح اینترلوکین 2 از سلول های تیمار و غیرتیمار با پیوسیانین با استفاده از الیزا بررسی گردید. آنالیز آماری با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.

یافته ها

  پس از تیمار سلول ها با پیوسیانین در شرایط آزمایشگاهی، افزایش معنی داری در میزان ترشح اینترلوکین 2 از سلول های خون محیطی در بیماران مبتلا به سرطان های سینه (0/032=P)، پروستات (0/002=P) و مثانه (0/009=P) مشاهده گردید.

نتیجه گیری

غلظت کم پیوسیانین سبب تحریک ترشح اینترلوکین 2 از PBMCs در بیماران سرطانی در شرایط آزمایشگاهی شده و انجام مطالعات بیشتر در مورد اثرات تحریک کنندگی ایمنی پیوسیانین روی حیوانات آزمایشگاهی ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
327 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!