بررسی مولفه های موثر اخلاق در یادگیری الکترونیکی در راستای توسعه منابع انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف بررسی مولفه های موثر اخلاق در آموزش الکترونیکی در راستای توسعه منابع انسانی انجام شده است.

روش

روش تحقیق ترکیبی(کمی و کیفی) از نوع اکتشافی بود و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی به منظور تبیین جنبه اصلی موضوع مد نظر استفاده شد. مولفه ها و ابعاد موضوع به صورت مطالعه اسناد و مصاحبه مورد بررسی و در قالب گویه های موثر در اخلاق آموزش الکترونیکی تدوین شده است. برای تحلیل داده های کیفی از روش مقوله بندی و از روش تحلیل عاملی برای داده های کمی استفاده شد. در نهایت، مولفه های موثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی شناسایی و اعتباریابی شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، خبرگان حوزه آموزش الکترونیکی به صورت نمونه گیری هدفمند به تعداد 15 نفر و در مرحله کمی شامل کارکنان دستگاه های اجرایی استان اردبیل مشتمل بر 363 نفر بود که نمونه گیری در مرحله کمی به صورت طبقه ای تصادفی متناسب با ساختار سازمانی بوده است. در مرحله کیفی، مولفه های موثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی در چندین مرحله شناسایی و اصلاح شدند. هر یک از مولفه ها نیز دارای تعدادی زیرمولفه اند که در اخلاق آموزش الکترونیکی برای توسعه منابع انسانی می توانند مبنای عمل قرار گیرند. داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز و داده های کمی از روش توصیفی- تحلیلی و روش های MADM برای وزن دهی مولفه های اصلی و زیرمولفه های آموزش الکترونیکی استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که در چندین مرحله ویرایش و اصلاح شده است. طبق ادبیات و پیشینه پژوهش، مولفه ها شناسایی شدند و به منظور پی بردن به متغیرهای زیربنایی عوامل موثر بر اخلاق آموزش الکترونیکی از روش دلفی استفاده شده است.

یافته ها

طبق نتایج دلفی، چهار عامل مشخص شده با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد آزمون قرار گرفت؛ که مولفه موضوعات قانونی با بار عاملی 0.83 در بالاترینرتبه و مولفه تاثیرات سیاسی اجتماعی با بار عاملی 0.81 در رتبه دوم قرار داشتند.

نتیجه گیری

مطابق نتایج کسب شده، مولفه های شناسایی شده شامل شکاف دیجیتال، آداب رفتاری، تاثیرات سیاسی و اجتماعی و موضوعات قانونی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2293903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!