فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 38، بهار 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/04/20
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 1-2
-
صفحات 3-24هدف
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رهبری اخلاقی و نگرش مثبت مدیران بر ایجاد اصالت کار با لحاظ کردن نقش میانجی حمایت سازمانی درک شده انجام شد.
روشپژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و شیوه گردآوری داده ها به روش توصیفی- همبستگی بود که به طور خاص از الگویابی علی استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 500 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر دزفول در سال 1397 بودند که از میان آنان 217 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1997) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته بودند که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس و اس.پی.اس.اس16 پردازش شدند و آزمون آنها به روش معادلات ساختاری در دو بخش تحلیل عاملی تاییدی و بررسی فرضیه ها انجام گرفت.
یافته هارهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر اصالت کاری و تاثیر رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران بر حمایت سازمانی درک شده تاثیر معناداری دارد. همچنین نقش میانجی گری حمایت سازمانی درک شده بین رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران و اصالت کاری تایید شد.
نتیجه گیریبه طور کلی، رهبری اخلاقی و نگرشهای مثبت مدیران، از طریق دیدگاه های گوناگون ارزیابی می شود. سازه اصالت کاری نیز عاملی کلیدی در رشد پایدار و تعالی یک نهاد اجتماعی یا سازمانی محسوب می شود.
کلیدواژگان: رهبری اخلاقی، نگرشهای مثبت مدیران، حمایت سازمانی درک شده، اصالت کاری -
صفحات 25-46هدف
این پژوهش با هدف بررسی مولفه های موثر اخلاق در آموزش الکترونیکی در راستای توسعه منابع انسانی انجام شده است.
روشروش تحقیق ترکیبی(کمی و کیفی) از نوع اکتشافی بود و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی به منظور تبیین جنبه اصلی موضوع مد نظر استفاده شد. مولفه ها و ابعاد موضوع به صورت مطالعه اسناد و مصاحبه مورد بررسی و در قالب گویه های موثر در اخلاق آموزش الکترونیکی تدوین شده است. برای تحلیل داده های کیفی از روش مقوله بندی و از روش تحلیل عاملی برای داده های کمی استفاده شد. در نهایت، مولفه های موثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی شناسایی و اعتباریابی شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، خبرگان حوزه آموزش الکترونیکی به صورت نمونه گیری هدفمند به تعداد 15 نفر و در مرحله کمی شامل کارکنان دستگاه های اجرایی استان اردبیل مشتمل بر 363 نفر بود که نمونه گیری در مرحله کمی به صورت طبقه ای تصادفی متناسب با ساختار سازمانی بوده است. در مرحله کیفی، مولفه های موثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی در چندین مرحله شناسایی و اصلاح شدند. هر یک از مولفه ها نیز دارای تعدادی زیرمولفه اند که در اخلاق آموزش الکترونیکی برای توسعه منابع انسانی می توانند مبنای عمل قرار گیرند. داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز و داده های کمی از روش توصیفی- تحلیلی و روش های MADM برای وزن دهی مولفه های اصلی و زیرمولفه های آموزش الکترونیکی استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که در چندین مرحله ویرایش و اصلاح شده است. طبق ادبیات و پیشینه پژوهش، مولفه ها شناسایی شدند و به منظور پی بردن به متغیرهای زیربنایی عوامل موثر بر اخلاق آموزش الکترونیکی از روش دلفی استفاده شده است.
یافته هاطبق نتایج دلفی، چهار عامل مشخص شده با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد آزمون قرار گرفت؛ که مولفه موضوعات قانونی با بار عاملی 0.83 در بالاترینرتبه و مولفه تاثیرات سیاسی اجتماعی با بار عاملی 0.81 در رتبه دوم قرار داشتند.
نتیجه گیریمطابق نتایج کسب شده، مولفه های شناسایی شده شامل شکاف دیجیتال، آداب رفتاری، تاثیرات سیاسی و اجتماعی و موضوعات قانونی می باشد.
کلیدواژگان: اخلاق، آموزش الکترونیکی، توسعه منابع انسانی -
صفحات 47-66هدف
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری اخلاقی در وفاداری سازمانی با میانجی گری فضیلت سازمانی بود.
روشاز روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص، مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 735 نفر بود، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان، نمونه ای به حجم 253 نفر انتخاب شد. از پرسشنامه رهبری اخلاقی براون، و همکاران(2005)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004) و پرسشنامه وفاداری سازمانی محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد.
یافته هامتغیر رهبری اخلاقی دارای اثر مستقیم مثبت(26/0)، اثر غیر مستقیم مثبت(396/0) و اثر کل مثبت(656/0) و معنادار بر متغیر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. متغیر فضیلت سازمانی دارای اثر مستقیم مثبت (62/0) و معنادار بر متغیر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. متغیر رهبری اخلاقی با ضریب مسیر غیر مستقیم به واسطه فضیلت سازمانی(396/0) و مقدار تی(14/3) دارای اثر غیر مستقیم، مثبت و معنادار بر متغیر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود.
نتیجه گیریمتغیر رهبری اخلاقی به واسطه متغیر فضیلت سازمانی قادر به تببین 35 درصد واریانس متغیر وفاداری سازمانی بود.
کلیدواژگان: رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، وفاداری سازمانی -
صفحات 67-94هدف
این پژوهش با هدف بررسی معنویت اسلامی در سازمان و اثر آن بر سطوح بخشش بین فردی، شادکامی و رفتارهای کاری ناکارامد در کارکنان دانشگاه های مشهد انجام شد.
روشپژوهش حاضر، کاربردی، کمی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، کارکنان رسمی سه مورد از دانشگاه های مشهد بودند و تعداد نمونه تحقیق، 300 نفر از کارکنان بود. شرکت کنندگان به پرسشنامه معنویت اسلامی، مقیاس بخشش بین فردی، شادکامی و رفتارهای کاری ناکارامد پاسخ دادند. داده ها از طریق تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس تحلیل شدند. از آزمونهای سوبل برای اندازه گیری آماره تی متغیرهای میانجی استفاده شد.
یافته هامعنویت اسلامی از طریق وجود واکنشهای مثبت در بخشودگی و رویکردهای شادکامی، با شدت بیشتری نسبت به تاثیر از طریق نبود واکنشهای منفی در بخشودگی و رویکردهای شادکامی، رفتارهای ناکارامد را مهار کرد.
نتیجه گیریتوجه به معنویت اسلامی در سازمانها، رفتارهایی همچون بخشش بین فردی و شادکامی را گسترش می دهد و موجب کاهش رفتارهای ناکارامد می شود.
کلیدواژگان: معنویت اسلامی، سطوح بخشش بین فردی، شادکامی لذت گرا، شادکامی معناگرا، رفتارهای کاری ناکارامد -
صفحات 95-116هدف
یکی از تفکرات متداول بین زنان این است که تمام سختی ها، از جمله: سختی فرزندداری، درد زایمان و بارداری مربوط به زنان است؛ این مقاله در پی راستی آزمایی چنین تفکری، به بررسی امور عبادی، مدنی و جزایی در خصوص زنان پرداخته است.
روشبرای نیل به این هدف، مصادیقی از هر موضوع بنا به درجه اهمیت آن، انتخاب و پس از بیان ادله فقهی، حکمت آنها بررسی شد و در تمام مراحل به دنبال پاسخگویی به این سوال بود که وجود احکام خاص در زنان، به چه علت بوده است. آیا می تواند به علت نوعی ترحم بر آنان باشد که در این صورت از آن فروتری و ضعف زنان منتج شود؟
یافته هابا بررسی نمونه های مختلف، دیده شد که در مقابل سختی ها، معافیتهایی در احکام خاص زنان نهاده شده که انگیزه ای ورای تحقیر بوده است؛ به طوری که وجود تبعیض مثبت در قوانین بین المللی، امروزه معادلی کوچک از این امتیازات در قوانین اسلامی است که وضع آنها حکایت از درماندگی جامعه غرب در ایجاد تساوی زنان و مردان دارد.
نتیجه گیریقرار دادن این امتیازات در زنان، در عین حال که نوعی تسهیل و تخفیف بوده است و نشان از وجود فضل و رحمت الهی دارد؛ از این لحاظ حایز اهمیت است که این میزان توجه و دقت نظر در وضع احکام خاص زنان، با توجه به خصوصیات روحی آنان، به واقع نشان از خالقی بی نظیر دارد.
کلیدواژگان: حجاب، حجاب گریزی، تبلیغ و ترویج، دختران دانشجو -
صفحات 117-136هدف
برخورداری کارکنان دانشگاه سمنان از مفهوم سرمایه روان شناختی مثبت موجب می شود تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقعیتهای استرس زا و ضربه های روحی و روانی وارده بر دانشگاه، کمتر دچار تنش شوند؛ لذا این گونه کارکنان دارای سلامت روان شناختی بالاتری نیز می باشند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر ترومای سازمانی بر بدبینی سازمانی با نقش تعدیلگری سرمایه روان شناختی بود.
روشاین مطالعه از نوع پیمایشی- مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه سمنان بود. با توجه به جدول کرجسی- مورگان نمونه ای به تعداد 213 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد ترومای سازمانی؛ بدبینی سازمانی و سرمایه روان شناختی بود که پایایی آنها به ترتیب با محاسبه آلفای کرونباخ 89/0، 85/0 و 92/0 تایید شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد.
یافته هاترومای سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر بدبینی سازمانی دارد(ضریب بتا: 403/0، تی=249/5). همچنین سرمایه روان شناختی رابطه بین ترومای سازمانی و بدبینی سازمانی را با بتای 025/0- و آماره آزمون 540/2 تعدیل می کند.
نتیجه گیریسرمایه روان شناختی به وسیله افزایش خودکارامدی، امید، خوش بینی و تاب آوری موجب کاهش ترومازدگی می شود.
کلیدواژگان: تروما، بدبینی سازمانی، سرمایه روان شناختی، کارکنان -
صفحات 137-174هدف
هدف از انجام این پژوهش، استخراج متغیرها و شاخصهای تحول فرهنگی و ارایه الگویی برای پدیده تحول فرهنگی بود.
روشاین پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و دارای رویکرد کیفی بود. جامعه پژوهش، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود که با نمونه گیری به روش هدفمند با 15 نفر از آنان مصاحبه شد. روش گردآوری داده ها در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. همچنین برای تامین اعتمادپذیری تحقیق، از معیارهای لینکلن و گوبا(1989) و چارمز(2006) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش داده بنیاد و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافته هاشرایط علی: ارتقای سطح تعهد سازمانی، سبک رهبری، مدیریت منابع انسانی، ارتباطات برون سازمانی، ارتقای ظرفیت انطباق پذیری دانشگاه، مربی گری سازمانی و هوشمندی سازمانی. پدیده محوری: فرهنگ تحول آفرین. شرایط مداخله گر: پیچیدگی محیطی، تغییرات اجتماعی، تغییرات اقتصادی، تغییرات فرهنگی، عوامل سیاسی. شرایط زمینه ای: چالشهای ساختاری(اجرایی) دانشگاه، چالشهای مدیریتی دانشگاه، چالشهای آموزشی دانشگاه، چالشهای فراروی کارکنان، زیرساختهای سازمانی موثر. راهبردها: تقویت فرهنگ ارزش مدار، مدیریت موفق سرمایه های فکری، استقرار نظام مدیریت دانش، تدوین ارکان راهبردی تحول فرهنگی، مدیریت تغییر و تحول سازمانی. پیامدها: پیشرفت دانشجویان، پیشرفت دانشگاه، پیشرفت صنایع، پیشرفت جامعه.
نتیجه گیریدر الگوی تحول فرهنگی می خواستیم ویژگی های روحی و عمل فرهنگی موردنیاز را شناسایی و تبیین کنیم؛ یعنی همان آموزه های 40 سال کارهای فرهنگی مدیران که با افکار و رفتار متعالی و خودباوری، با وجود همه کمبودها، تحریمها و تهدیدهای دشمنان و موانع مختلف بتواند برای تولید قدرت فرهنگی نظام اسلامی، با اتکا به ظرفیتهای درون کشور، گفتمان انقلاب اسلامی را به عمل تبدیل کند و محصول خودکفایی فرهنگی ایرانی را به رخ دشمنان کشاند.
کلیدواژگان: تحول، تحول فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، نظریه داده بنیاد
-
Pages 3-24
The present study aims to examine the effect of ethical leadership and the positive attitude of managers on creating job originality through the mediating role of perceived organizational support.
MethodThe method of present survey is applied research in terms of its objective. In terms of the data collection method, it was a descriptive-correlational study that specifically employed causal modeling. The statistical population of this study was composed of 500 employees of the Islamic Azad University of Dezful in 2019. Out of these 500 individuals, 217 were selected as the research sample using the Krejcie & Morgan (1997) table. Standard research-made questionnaires were used in this research to collect the research data. The reliability of the said questionnaires was confirmed through Cronbach's α, and their validity was confirmed by Smart-pls software. Also, Smart-pls and SPSS16 software were used to process the collected data. Moreover, structural equation modeling (SEM) was used for confirmatory factor analysis and assessment of research hypotheses.
ResultsResearch results suggested that managers' ethical leadership and positive attitudes had an impact on working originality. Besides, ethical leadership and the positive attitudes of managers significantly affected the perceived organizational support. Furthermore, the mediating role of perceived organizational support in the relationship between ethical leadership and positive attitudes of managers and working originality was confirmed.
ConclusionOverall, it could be said that ethical leadership and the positive attitudes of managers were evaluated through various perspectives. Also, it could be stated that the working originality component was a key factor in the sustainable development and excellence of a social institution or an organization.
Keywords: social happiness, happiness, meta-analysis, social capital, participation -
Pages 25-46Objectives
The present study intends to identify the Islamic theory of education development based on anthropological foundations of Allameh Tabatabai.
MethodThe method of the present article is based on descriptive-analytical method and based on library data.
ResultsThe anthropological foundations of Allameh Tabatabai (RA) by stating the theory of nature, human free will, perfectionism, happiness, dignity, Islamic rationality and the principle of human need and also his influence from society, The necessity of continuing education throughout human life and the necessity of its basis on revelation and nature, the necessity of moderation in education and the necessity of paying attention to human dignity in the strategic principles of education, the necessity of deepening rationality and strengthening reasoning in the process of education and human responsibility in this process.
ConclusionEducation is one of the important dimensions of culture in the field of character and action, and any theorizing in this field is influenced by identity and rationality and the principles defined for human beings. The principles of education which are based on the anthropological foundations of Allameh, formulate a comprehensive theory of educational progress and provide the conditions for the growth and excellence of human existence and lead to true happiness. The authors of the survey conclude the Islamic theory will lead to human salvation and goodly life.
Keywords: islamic theory, education development, anthropological foundations, allameh tabatabai -
Pages 47-66Objectives
The purpose of this study is to investigate the role of ethical leadership in organizational loyalty mediated by organizational virtue.
MethodDescriptive and correlational studies and especially structural equation modeling. The study population was all 735 employees of Bu Ali Sina University, from which a sample of 253 people was selected by simple random sampling method based on Morgan table. The Brown's ethical leadership questionnaire, Trino and Harrison (2005), Cameron et al.'S organizational virtue (2004) and the organizational loyalty questionnaire by researcher-made 5 questions were used. . To determine the reliability and validity of the instrument, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used. The results indicated the optimal reliability and validity of the instrument. Confirmation path analysis was used to analyze the data using lisrel software.
ResultsShowed that: ethical leadership variable has a positive direct effect (0.26), indirect positive effect (0.396) and total positive effect (0.656) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The organizational virtue variable has a direct positive effect (0.62) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The variable of moral leadership with indirect path coefficient due to organizational virtue (0.396) and the value of t (3.14) have an indirect, positive and significant effect on the variable of organizational loyalty at the level of 0.05.
ConclusionEthical leadership variables can explain 35% of the variance of organizational loyalty variable due to organizational virtue variable.
Keywords: ethical leadership, organizational virtue, organizational loyalty -
Pages 67-94Objectives
This study aims to investigate islamic spirituality in the organization and its effect on the components of interpersonal forgiveness, employee happiness, and the occurrence of counterproductive work behaviors among Mashhad University staff.
MethodThe current study was applied research in terms of purpose and a quantitative and survey in terms of method. The statistical research population comprised the official staff of three universities in Mashhad, and the research sample consisted of 300 university employees. The participants answered the Islamic Spirituality Questionnaire, Interpersonal Forgiveness Scale, Happiness Questionnaire , and Counterproductive Work Behaviors Questionnaire. Data were analyzed by confirmatory factor analysis and Amos software. Sobel tests were also used to measure the t-statistic of the mediator variables.
ResultsIslamic spirituality can control counterproductive work behaviors by mediating the positive reactions in forgiveness and happiness approaches with higher significance numbers than when it affects counterproductive work behaviors through the absence of negative reactions in forgiveness and happiness approaches. Islamic spirituality has a negative effect on counterproductive work behaviors through the absence of negative reactions and the presence of positive reactions and eudaimonic and hedonic happiness.
ConclusionWhen organizations consider Islamic spirituality, positive behaviors such as interpersonal forgiveness increases and as a result it causes to enhance eudaimonic and hedonic happiness, leading to reduced counterproductive work behaviors in the organization.
Keywords: godliness, selfishness, health behaviors, religious health behaviors, lifestyle -
Pages 95-116Objectives
One of the common thoughts among women is that all the difficulties are related to the difficulty of having children, labor pains and pregnancy. This article examines the religious, civil and criminal affairs of women in order to verify such attitude.
MethodIn order to achieve this goal, we selected cases from each of them as a case study according to their degree of importance, and then after stating the jurisprudential arguments, we examined their wisdom and in all stages, it sought to answer the question that there are special rules in Women, what was the reason? Could it be due to a kind of pity for them, in which case it would result in the humility and weakness of women?
ResultsExamining various cases, it was observed that in the face of hardships, exemptions have been introduced in the special sentences of women, which was a motive beyond humiliation, so that the existence of positive discrimination in international law, today is a small equivalent of these privileges. It is in Islamic law that their status is a sign of the helplessness of Western society in creating equality between men and women.
ConclusionPutting these privileges in women, at the same time, has been a kind of facilitation and discount and shows the existence of divine grace and mercy. However, the important point here was that this level of attention and attention to the setting of special rules for women according to their spiritual characteristics really shows a unique creator
Keywords: gender, special rules (discount), positive discrimination, religious, civil, penalty issues -
Pages 117-136Objectives
The staff of Semnan University has the concept of positive psychological capital, in addition to better coping with stressful situations and psychological traumas on the university; they are less stressed, so such employees also have higher psychological health. In this regard the purpose of this study is to investigate the effect of organizational trauma on organizational cynicism with an emphasis on the role of moderation of psychological capital.
MethodThis is an applied and descriptive study and has been performed by survey method. The statistical population is all the staff of Semnan University. According to Krejcie-Morgan table, a sample of 213 people was selected by simple random sampling method. The main instrument for data collection was three Standard Trauma questionnaires, Organizational cynicism and Psychological capital. Their reliability and validity by calculating the Cronbach's alpha coefficient 0.89, 0.85 and 0.92 respectively and Structural equations’ modeling from Smart-Pls software was used to analyze data. Results : The results indicate that organizational trauma has a positive and significant effect on organizational cynicism (β= 0.403, T= 5.249). Psychological capital moderates the relationship between organizational trauma and organizational cynicism (β= -0.025, T= 2.540).
Conclusionthe authors of the survey conclude that Psychological capital reduces trauma by increasing self-efficacy, hope, optimism and resilience.
Keywords: Trauma, Organizational Cynicism, psychological capital, Staff -
Pages 137-174Objectives
Cultural transformation is one of the most fundamental assets of the Islamic Azad University in its organization and through it has created a wide impact on staff, students and the university. The capabilities and characteristics of cultural transformation in the Islamic Azad University, researchers It has been used to extract variables and indicators of cultural change in a research and to provide a model for the phenomenon of cultural change.
MethodThis research is applied in terms of purpose and has a qualitative approach. The population of this study included the professors of the Islamic Azad University, South Tehran Branch, and 15 of them were interviewed by purposive sampling. In this study, the data collection method was through semi-structured interviews. Lincoln and Guba (1989) and Charms (2006) criteria were also used to ensure the reliability of the research.
ResultsCausal conditions: Improving the level of organizational commitment, leadership style, human resource management, external communication, improving the adaptability capacity of the university, organizational coaching and organizational intelligence - central phenomenon: transformational culture - intervening conditions: environmental complexity, social change Economic changes, cultural changes, political factors - contextual conditions: structural (executive) challenges of the university, university management challenges, university educational challenges, staff challenges, effective organizational infrastructure - Strategies: strengthening value-oriented culture, management Successful intellectual capital, establishment of knowledge management system, formulation of strategic pillars of cultural change, management of organizational change and transformation - Consequences: student progress, university progress, industry progress, community progress.
ConclusionIn the model of cultural transformation, we intended to identify and explain the required spiritual characteristics and cultural practice; That is, the same teachings of forty years of cultural work of managers who with transcendent thoughts and behavior and self-confidence, despite all the shortcomings, sanctions and threats of adversaries and various obstacles can produce the cultural power of the Islamic system, relying on internal capacities, the discourse of the Islamic Revolution into action and to show the product of Iranian cultural self-sufficiency to the enemies.
Keywords: “transformation”, “cultural transformation”, “Islamic Azad University”, “grounded theory”