مدل ساختاری بهینه تاثیر ابعاد امنیت بر توسعه گردشگری ورزش های بومی- سنتی از دیدگاه گردشگران خارجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

در دهه اخیرگردشگری ورزشی به عنوان درآمدزا ترین حوزه صنعت گردشگری، تاثیر چشمگیری بر ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع داشته است. یکی از مهمترین عوامل درتوسعه و رونق صنعت گردشگری، احساس امنیت گردشگری می باشد . لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل تاثیر ابعاد امنیت بر حضور مجدد گردشگری ورزشی ایران از دیدگاه گردشگران خارجی می باشد.

روش شناسی:

جامعه آماری تحقیق شامل کلیه گردشگران غیرایرانی حاضر در فستیوال ورزش های بومی و محلی استان گلستان می باشد که از بین آنها تعداد (81n=) گردشگربه صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه تمایل به بازگشت شانک(2006) و پرسشنامه محقق ساخته امنیت گردشگری که کیفیت امنیت را در ابعاد امنیت جسمانی،امنیت مالی، امنیت حمل و نقل، امنیت تغذیه ای و امنیت مسابقه ای مورد ارزیابی قرار می دهد، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون پیرسون، آزمون رگرسیون و همچنین نرم افزار AMOS جهت ترسیم تحلیل مسیر ساختاری تحقیق استفاده گردید.

یافته ها:

نتایج تحلیل مسیر نشان داد که امنیت مسابقه ای(64/0=β) و امنیت فیزیکی(53/0=β)، بیشترین تاثیر را بر حضور مجدد گردشگران داشتند(05/0≥P). همچنین بر اساس نتایج آزمون رگرسون، مولفه امنیت مسابقه ای(028/0Sig=و562/0β=) و امنیت فیزیکی (037/0Sig =و471/0β=) متغیرهای اصلی پیش بین حضور مجدد گردشگران در فستیوال های آینده بودند.

بحث و بررسی:

حضور مجدد گردشگران بستگی به ایجاد موفقیت آمیز ابعاد مختلف امنی در باشگاه های ورزشی دارد که این این هدف از طریق بهبود و ارتقاء مهارتها، دانش، شایستگی و اثربخشی سازمان های برگزاری مسابقات حاصل می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!