تاثیر پویایی محیطی و دانش کارآفرینانه بر تشخیص فرصت های آن با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دانش کارآفرینانه و پویایی محیطی بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه در مرکز مشاوره و اطلاع رسانی کارآفرینی شهر کرمان طی 15 ماه بین سال های 1393-1395، انجام شده است.

طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:

این پژوهش از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی، از نظر نوع، کمی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراجعه کنندگان (دارای کسب وکار) به مرکز مشاوره و اطلاع رسانی کارآفرینی شهر کرمان به تعداد 420 نفر است که تعداد 210 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته های پژوهش:

یافته های پژوهش نشان داد که دانش کارآفرینانه بر تشخیص فرصت کارآفرینانه با ضریب مسیر 0.29 و مقدار معناداری 3.60، تاثیر دارد؛ دانش کارآفرینانه بر خودکارآمدی کارآفرینانه با ضریب مسیر 0.55 و مقدار معناداری 7.77، تاثیر دارد؛ خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت کارآفرینانه با ضریب مسیر 0.38 و مقدار معناداری 4.44، تاثیر دارد؛ پویایی محیطی بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه با ضریب مسیر 0.27 و مقدار معناداری 4.07، تاثیر دارد؛ پویایی محیطی بر افزایش دانش کارآفرینانه ضریب مسیر 0.30 و مقدار معناداری 4.94، تاثیر دارد.

محدودیت ها و پیامدها:

به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگی های خاص پژوهش، برای پژوهش های آینده باید سایر مولفه های مرتبط با متغیرها به طور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط میان متغیرها هر چه شفاف تر و جامع تر شناخته شود. در نهایت با آموزش دانش مناسب، خودکارآمدی کارکنان را افزایش داد.پیامدهای عملی: با داشتن دانش و توانایی کارآفرینانه، فرد می تواند فرصت های محیطی را تشخیص داده و خودکارآمدی را در خود افزایش دهد.

ابتکار یا ارزش مقاله:

در این پژوهش تاثیر پویایی محیطی و دانش کارآفرینانه بر تشخیص فرصت های محیطی بررسی می شود؛ همچنین چهار متغیر (خودکارآمدی) به عنوان متغیر میانجی مورد بررسی قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!