سنجش میزان آسیب پذیری سکونتگاه های شهری در مخاطرات محیطی در جهت حرکت به سمت شهرهای پایدار(مطالعه موردی: سکونتگاه های سنتی دزفول و بروجرد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امنیت در سکونتگاه های سنتی و قدیمی به خاطر شرایط ویژهی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی که دارند از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است به طوری که کمبود و یا عدم امنیت در سکونتگاه های سنتی و قدیمی سبب وجود مشکلات جبرانناپذیری در بافت و محلات شهری میشود. یکی از مهمترین عوامل بهبود و ارتقای امنیت محیطی شناخت ساختار و درکفضایی محیط است. یکی از اصلیترین روش ها برای شناخت ساختار فضایی محیط، نظریه ی پیکره بندی فضایی و روش آن یعنی نحو فضاست. هدف اصلی این پژوهش شناخت امنیت در سکونتگاه های سنتی و قدیمی دزفول و بروجرد و مشخص شدن تفاوتهای آنهاست. روش انجام این پژوهش تحلیلی-تفسیری است که در آن تلاش شده تا با استفاده از پارامترهای پیکرهبندی فضایی که عبارتند از: همپیوندی کلان، همپیوندیمحلی، عمق، اتصال و کنترل و تهیهی نقشه های آنها به وسیلهی نرم افزار اسپیسسینتکس که نرم افزار تخصصی نحو فضاست، امنیت محیطی در سکونتگاه های سنتی در دزفول و بروجرد را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. پس از آنالیز پیکرهبندی فضایی محلات به وسیله ی نرم افزار اسپیسسینتکس نتایج این پژوهش نشان میدهد که امنیت محیطی در سکونتگاه های سنتی و قدیمی بروجرد به دلیل وجود خوانایی، انسجامفضایی و نفوذپذیری به مراتب بیشتر از سکونتگاه های سنتی دزفول میباشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p2295598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!