بررسی تاثیر عکاسی بر آثار پیکره نگاری ابوالحسن غفاری (صنیع الملک)
توجه ویژه به پیکره انسان در نگارگری ایرانی، همزمان با رونق هنر پیکره نگاری در نیمه نخست قاجار فزونی یافته و به مثابه ابزاری قدرتمند جهت تبلیغ شوکت و قدرت پادشاهی مورد بهره برداری قرار می گیرد. اما این روند در نیمهدوم قاجار با افزایش تاثیرات هنرغربی و ورود فن آوریهای نوین رسانه ای به ویژه دوربین عکاسی دچار تحول می گردد و به تدریج از اهمیت و رونق نگارگری و پیکره نگاری ایرانی کاسته می شود. در میانه این تغییرات، هنرمندی پیشرو و برجسته به نام ابوالحسن غفاری ملقب به صنیع الملک پا به عرصه می گذارد. در آثار او نگرشی نو به هنر پیکره نگاری با تاثیرپذیری از هنر غرب و تکنولوژی عکس مشاهده می شود. پژوهش حاضر که ماهیتی کیفی و رویکردی تحلیلی دارد و از نظر هدف کاربردی است، تلاش دارد با مطالعه بر روی نمونه هایی از آثار صنیع الملک، ویژگی های پیکره نگاری هنرمند، و تاثیر عکاسی بر آنها را مورد بررسی قرار دهد. نتایج بررسی ها، تاثیرپذیری هنرمند از عکس را در آثارش به خوبی تایید می کند، و همچنین نشان میدهد که وی سبک هنری ویژه خود را در آثار متاثر از عکاسی نیز با همان کیفیت آثار دیگر دنبال نموده است.
صنیعالملک ، عکاسی ، پیکره نگاری ، تصویرسازی ، واقع گرایی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.