اثربخشی ذهن آگاهی- ماساژ آروماتراپی بر ادراک درد، کیفیت خواب و کیفیت زندگی زنان سالمند مبتلا به دردمزمن: اثر ذهن آگاهی-ماساژ بر سلامت روان زنان سالمند مبتلا به درد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

سالمندی از پدیده های مطرح در حوزه بهداشت و سلامت جهانی است و توجه به این گروه سنی از نظر روانی و جسمانی از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مسئله ضرورت انجام مداخلات کارآمدتر و چندگانه را بیش از پیش آشکار می سازد. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و ماساژ آروماتراپی بر عملکرد روانشناختی زنان سالمند مبتلا به درد مزمن  بود.

مواد و روش ها:

 مطالعه حاضر نیمه آزمایشی که با روش پیش- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه پژوهش زنان سالمند مبتلا به درد مزمن  مراجعه کننده به بیمارستان ها، کلینیک های درد، توانبخشی، ارتوپدی، فیزیوتراپی و سالمندان منطقه غرب تهران در سال 1396 است. با روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از ملاک های ورود و خروج 30  نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش، در 10 جلسه 120 دقیقه ای تحت مداخله گروهی درمان ذهن آگاهی- ماساژ آروماتراپی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند.  گروه ها از نظر عملکرد روانشناختی در حیطه های کیفیت خواب، کیفیت زندگی و ادراک درد در مراحل پیش آزمون و پس آزمون ارزیابی شدند.  پس از اتمام مداخله، پرسشنامه ها مجددا در مورد هر دو گروه اجرا شد و پس از 45 روز مجددا آزمون پیگیری گرفته و داده های حاصل از پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری از طریق تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-19  تحلیل شد.

یافته ها: 

تحلیل داده ها نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی-ماساژ آروماتراپی، ادراک درد و مولفه های آن و همچنین، کیفیت زندگی، کیفیت خواب سالمندان را در شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری بهبود داده است (05/0>P) و این اثرات به میزان زیادی در متغیر ادراک درد در مرحله پیگیری در بیماران باقی ماند.

نتیجه گیری: 

یافته های این مطالعه، روش درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی- ماساژ آروماتراپی، سبب افزایش کیفیت زندگی و کیفیت خواب و کاهش ادراک درد سالمندان می شود و نمایانگر افق های تازه ای در مداخلات بالینی است و می توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود سلامت عمومی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به درد مزمن سود جست.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!