بومی سازی راهنمای بالینی مراقبت پرستاری از آسیب های ثانویه مغزی در بزرگ سالان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیریت آسیب تروماتیک مغزی بر پیش گیری و درمان آسیب های ثانویه مغزی متمرکز است. پژوهش حاضر با هدف بومی سازی راهنمای بالینی مراقبت پرستاری از آسیب های ثانویه مغزی در بزرگ سالان انجام گرفته است.

روش بررسی

پژوهش حاضر به روش مطالعه تکاملی چند مرحله ای در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. از تعداد 13 مورد راهنمای بالینی درمان و مراقبت از آسیب به سر، براساس نظر متخصصان و با استفاده از ابزار AGREE، کیفیت 8 مورد، مطلوب ارزیابی گردید و به عنوان راهنماهای مبنا در تهیه پیش نویس راهنمای بالینی بومی انتخاب شدند. همچنین، 12 راهنمای بالینی، 13 مقاله و 5 کتاب، در تکمیل توصیه های راهنمای بالینی بومی مورد استفاده قرار گرفتند. پیش نویس راهنما با استفاده از روش دلفی و پنل حضوری متخصصان بررسی و در نهایت به صورت یک راهنمای بالینی بومی سازی شده ارایه گردید.

یافته ها

راهنمای بالینی بومی سازی شده مراقبت پرستاری از آسیب های ثانویه مغزی شامل 158 توصیه و در 5 بخش تدوین گردید؛ «مراقبت پرستاری در زمینه پیش گیری و مدیریت افزایش فشار داخل جمجمه، مراقبت پرستاری در زمینه حفظ و افزایش فشار جریان خون مغزی، مراقبت پرستاری در زمینه پیش گیری و کنترل حملات تشنجی، مراقبت پرستاری در زمینه پیش گیری و کنترل عفونت های مغزی و مراقبت پرستاری در زمینه پیش گیری و کنترل آسیب های ثانویه خارج جمجمه».

نتیجه گیری

کارکنان پرستاری بخش های اورژانس، اعصاب و مراقبت های ویژه می توانند با استفاده از توصیه های این راهنما، بخشی از نیازهای مراقبتی مصدومان سر را مرتفع نموده و از این طریق به ارتقای وضعیت سلامت آنان کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!