مروری بر مطالعات ارزیابی حمل دستی بار با روش های مختلف در ایران از سال 1389 تا 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه در بیشتر صنایع کشور بخش های زیادی از فعالیت کارگران را حمل دستی بار تشکیل می دهد. اختلالات اسکلتی- عضلانی، حیطه هایی از شرایط فرسایشی و التهابی است که به صورت درد، رنج و ناراحتی در ماهیچه ها، تاندونها، رباطها، مفاصل، اعصاب محیطی و رگهای خونی بروز می کند و اثر قابل توجهی بر روی کیفیت زندگی، از دست رفتن زمان کاری، غیبت از کار، افزایش محدودیتهای کاری، تعویض شغل و از کار افتادگی دارد و عوارض اقتصادی فراوانی به فرد، سازمان و جامعه تحمیل می کند. مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات بررسی حمل دستی بار با روش های مختلف در ایران از سال 1389 تا 1399 انجام شد.

روش بررسی

فرآیند کلی مطالعه حاضر شامل جستجوی مقالات در پایگاه های معتبر داده داخلی و خارجی بوده است پس از گزینش مقالات اطلاعات لازم استخراج گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع بر اساس معیارهای ورود تنها مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفتند که از روش های ارزیابی حمل دستی بار NIOSH، KIM، SNOOK، 3DSSPP، WISHA، UTAH، MAC، ART و آیین نامه حمل دستی بار در ایران استفاده کرده بودند.

یافته ها:

 تعداد 15 مقاله انگلیسی و 50 مقاله فارسی یافت شد که از این بین 44 مقاله بر اساس معیارهای خروج مطالعه حذف گردید و تعداد 21 مقاله برای این مطالعه انتخاب شده و وارد آنالیز نهایی شدند.

نتیجه گیری:

 بیشترین تعداد مطالعات به ترتیب در شهرهای همدان، تهران، ملارد، شیراز و قزوین انجام شده بود. به ترتیب NIOSH، KIM و 3DSSPP سه روش مورد استفاده با بیشترین تعداد مطالعات انجام شده در زمینه ی ارزیابی حمل دستی بار در صنایع بودند. بیشترین مطالعات در محیط های کار در صنعت ریخته گری، صنایع غذایی، کاشی سازی و بیمارستان انجام شده بود. با بررسی مطالعات انجام شده مشخص شد نیاز به بررسی های بیشتر در این زمینه وجود دارد، همچنین بررسی بیشتر با روش های ارزیابی مختلف و جدید در صنایع مختلف کشور موضوعی مهم و چالش برانگیز در این حیطه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!