عوامل تعیین کننده اجتماعی اعتیاد در جمعیت میانسال ساکن شهریزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عوامل متعددی در سوء مصرف مواد مخدر نقش دارد و از آنجا که برخی از این عوامل موثر بویژه عوامل اجتماعی قابلیت تغییر و اصلاح دارند؛ با شناخت آنها می توان برنامه های پیشگیرانه موثرتر ی را اجرا کرد. این مطالعه که بصورت مورد شاهدی و با هدف تعیین عوامل اجتماعی اعتیاد در افراد میانسال ساکن شهر یزد اجرا گردید.
 

روش بررسی

این یک مطالعه مورد شاهدی که طی سال های 99-98 روی 150 معتاد مراجعه کننده به مراکز درمان نگهدارنده با متادون به عنوان گروه مورد و 150 نفر همسان شده گروهی از نظر سن و جنس به عنوان گروه شاهد طی سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته که شامل سه قسمت : سوالات دموگرافیک، سوالات عوامل اقتصادی و اجتماعی و سوالات مرتبط با مصرف مواد  که روایی محتوایی توسط 3 نفراز متخصصین امر و پایایی توسط ضریب آلفا کرونباخ 75/0جمع آوری شد. مورد ها با روش نمونه گیری خوشه ای از مراکز درمان نگهدارنده با متادون سطح شهر یزد انتخاب شدند. و انتخاب شاهدها از همسایه های موردها به عمل آمد. در تجزیه و تحلیل آماری از مدل رگرسیون لجستیک دو وجهی برای تعیین رابطه بین متغیرها استفاده شد.

یافته ها

براساس یافته های مدل رگرسیون لجستیک دو وجهی این مطالعه شغل آزاد با نسبت شانس 65/4 بالاترین سهم را در ارتباط با اعتیاد به خود اختصاص داده است(1.4-15.38, P=0.01  OR=4.65 ,CI:). در مراحل بعد نیز به ترتیب مصرف دخانیات،  افراد معتاد درجه 1 خانواده، دوستان معتاد، به ترتیب با نسبت شانس (1.87-6.2, P=0.0001  OR=3.4 ,CI:)، (1.5-6.03, P=0.002  OR=2.97 , CI:)، (1.43-4.75 ,P=0.002  OR=2.6 ,CI) ، به طور معنی داری در ارتباط با اعتیاد بوده و بالاترین ریسک را دارد. (P = 0.0001).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد افراد معتاد در مقایسه با جمعیت عادی از عوامل خطر اجتماعی بیشتری برخوردار بوده  لذا اقدامات برنامه ریزی شده برای کاهش این عوامل خطر در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و دوستان آنها، توسط خانواده و مسوولین جامعه ضروری است. و خانواده نقش تعیین کننده در انتخاب دوست جهت فرزندان خود دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
175 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!