مقایسه تاثیر پتدین، کتورولاک و ترکیب کتورولاک - دیازپام در کاهش درد بیماران مبتلا به درد حاد کمری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کمر درد یکی از شایع ترین بیماری هایی دنیاست. حدود 65 % تا 80 % افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد شایع ترین علت سندرم درد مزمن است که منجر به محدودیت فعالیت در افراد جوان تر از 45 سال می شود.. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تاثیر پتدین، کتورولاک و ترکیب کتورولاک-دیازپام بر درد حاد ناشی از کمردرد در بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان پیمانیه در سال 1398 انجام شد.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور، 90 بیمار که به علت درد حاد کمری حاد به اورژانس بیمارستان پیمانیه جهرم مراجعه کرده بودند وارد مطالعه شدند. بیماران به‌روش تصادفی ساده به سه گروه 30 نفری (گروه اول: 50 میلی گرم پتدین، گروه دوم 30 میلی گرم کتورولاک و 10 میلی گرم دیازپام و گروه سوم کتورولاک به تنهایی 30 میلی گرم) تقسیم شدند. فشار خون، ضربان قلب، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی و درد بیماران قبل از تزریق دارو، بلافاصله بعد از تزریق دارو و سپس در دقایق 5 ، 10 ،20 و 60 و 90 اندازه گیری و ثبت شد. شدت درد با مقیاس سنجش درد (VAS) اندازه گیری و بررسی شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین کاهش درد در گروه دریافت کننده پتدین به ترتیب در دقایق 10(P=0.006)، 20 (P=0.001)، 60 (P=0.001) و 90 دقیقه بعد از تزریق (P=0.001) به شکل معنی داری از گروه های کتورولاک و ترکیب کتورولاک و دیازپام بیشتر بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که داروی پتدین بر کاهش درد حاد کمری از ترکیب کتورولاک-دیازپام و کتورولاک بیشتر است. بنظر می رسد استفاده از داروی پتدین در این بیماران جایگزین مناسبی نسبت به سایر داروها در کنترل درد در بیماران مبتلا به کمر درد حاد مراجعه کننده به اورژانس باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!