ارزیابی یک رسانه کمک‫آموزشی نوشتاری در آموزش سلامت: یک مطالعه در زمینه وارنیش فلوراید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رسانه‫های آموزشی نوشتاری اغلب جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‫های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‫گیرند. با این حال مواد آموزشی با کیفیت پایین مانعی برای ارایه اطلاعات موثر است و معمولا این رسانه‫ها قبل از انتشار مورد ارزیابی واقع نمی‫شوند. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی یک رسانه کمک آموزشی نوشتاری (پمفلت) برای مادران درباره وارنیش فلوراید انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود که در سال 1398 در شهر یزد انجام شد. پمفلت مورد استفاده در این مطالعه، محقق‫ساخته بود و بر اساس نیازسنجی از مادران در زمینه وارنیش فلوراید کودکان، بررسی متون و نظرات متخصصین آموزش بهداشت و دندانپزشکی تهیه گردید. محتوای پمفلت آموزشی در رابطه با بهداشت دهان و دندان، وارنیش فلوراید و ویژگی‫های آن، نحوه استفاده از وارنیش فلوراید بر روی دندان‫ها و مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام این کار بود. به منظور ارزیابی پمفلت، از ابزار خوانایی (RAM) و مناسب بودن (SAM) و شاخص تعیین سطح آموزشی کلوز استفاده شد.

یافته ها

نمره ارزیابی دشواری خوانایی 4/14 بدست آمد و پمفلت از نظر تخصصی بودن مطالب و داشتن غلط‫های نگارشی و تایپی در سطح مناسبی قرار داشت. درصد حاصله از ارزیابی مناسب بودن 95/77 درصد بدست آمد و رسانه در محدوده رسانه عالی قرار گرفت. نتایج  ارزیابی کلوز نشان داد، درصد پاسخ صحیح 87 درصد و متن در سطح مستقل است.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به رعایت وضوح، سادگی و اعتبار و خلاصه نویسی مطالب و ترکیب مناسب تصاویر در پمفلت، رسانه مورد نظر بعد از ارزیابی با روش‫های مذکور در سطح مناسبی قرار گرفته و می‫تواند در جهت آموزش مادران در حیطه وارنیش فلوراید کودکان موثر واقع شود. استفاده از روش‫ها و نتایج بدست آمده در پژوهش حاضر به عنوان دستورالعملی برای ارزیابی رسانه های آموزشی نوشتاری در حیطه رفتارهای سلامت می‫تواند در جهت رفع نواقص احتمالی و افزایش تاثیر مداخلات آموزشی بسیار کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!