بررسی تاثیر دیدگاه اخلاق اسلامی بر نظام سلامت اداری با نقش میانجی سرمایه معنوی پرستاران در پاندمی کووید-19 درسال 1399: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترس و اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی به کووید-19، بار روانی زیاد و مخربی ایجاد نموده که می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های روحی و روانی، عدم درست انجام دادن کارها، ارتباط بد با بیماران، عصبانیت و خشم، تضعیف سیستم ایمنی و کاهش توان بدن در مبارزه با بیماری‌ها در افراد جامعه من‌جمله تیم درمان(پرستاران، پزشکان و غیره) شود. به همین منظور، پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر اخلاق اسلامی بر نظام سلامت اداری با نقش میانجی سرمایه معنوی پرستاران در بیمارستان‌های شهر همدان انجام شد.

روش کار

این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه ی جمع آوری داده ها توصیفی-مقطعی است. جامعه آماری، شامل پرستاران بیمارستان‌های شهر همدان می باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد یوسف(2001)، هووی و فیلدمن(1996) و زوهر و مارشال(2004) بوده است.

یافته‌ها

مشخص شد که اخلاق اسلامی در بین پرستاران بیمارستان‌های شهر همدان، تاثیر مثبت و معناداری(59%=, b01/0p<) بر سلامت اداری دارد. همچنین سرمایه معنوی پرستاران، به‌صورت معنی‌داری بر سلامت اداری نیز تاثیر مثبتی دارد(83%=, b01/0p<) ، این در حالی است که سرمایه معنوی، نقش میانجی مثبتی بین اخلاق اسلامی و سلامت اداری ایفا می‌کند(63%=, b01/0p<).

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج حاضر از این پژوهش و بررسی وضعیت بحرانی موجود در سطح بیمارستان‌ها، مدیران بیمارستان‌ها و سرپرستارهای آنان بایستی با رعایت معیارهای لازم اخلاق اسلامی شامل رافت، بخشش، ازخودگذشتگی و ایثار، شفافیت، عدالت در توزیع پاداش، باعث تقویت بنیاد سلامت اداری در بیمارستان‌های سطح شهر همدان شوند. همچنین بایستی از سرمایه‌های معنوی که همان پرستارها هستند در راستای تقویت و توسعه موارد ذکرشده بین شبکه انسانی سازمان نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!