حضور و سرنوشت آلاینده های نوپدید 17 بتا استرادیول و تستوسترون در فاضلاب و پساب بیمارستانی: تاثیر فرآیندهای لجن فعال و کلریناسیون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

اتحادیه ی  اروپا در سال  2015، هورمون های استروژنی را در فهرست ترکیبات  با احتمال خطر واقعی برای موجودات زنده قرار داده و بر نیاز به تحقیقات محیطی تاکید نموده است. تعیین حضور و تاثیر فرایندهای لجن فعال و کلریناسیون بر سرنوشت هورمون های استروییدی 17 بتا استرادیول و تستوسترون در فاضلاب بیمارستانی، هدف این مطالعه بوده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، برای هر هورمون، 18 نمونه از نقاط مختلف تصفیه خانه ی با مقیاس واقعی در یک بازه ی سه ماهه برداشت گردید. استخراج هورمون از نمونه ها به روش استخراج فاز جامد و با استفاده از کارتریج 18 C انتخابی انجام و سپس با روش الیزا و با استفاده از کیت های اختصاصی ساخت شرکت IBL آلمان مورد سنجش قرار گرفتند.

یافته ها

کمینه ی غلظت هورمون در فاضلاب خام بیمارستان مربوط به 17 بتا استرادیول اما کمینه ی غلظت مشاهده شده در پساب نهایی مربوط به تستوسترون بود. غلظت هورمون تستوسترون در فاضلاب خام (08/6 نانوگرم در لیتر) و بیش تر از هورمون 17 بتا استرادیول (13/4 نانوگرم در لیتر) و تفاوت مشاهده شده معنی دار اما تفاوت غلظت دو هورمون در پساب نهایی معنی دار نبود. راندمان فرایند تصفیه ی فاضلاب با سیستم بیولوژیک لجن فعال در حذف هورمون تستوسترون و 17 بتا استرادیول به ترتیب حدود 85 و 76 درصد مشاهده گردید.

نتیجه گیری

هر چند فرایند لجن فعال و کلریناسیون پساب تاثیر زیادی در حذف و کاهش قابل توجه غلظت هورمون های استروییدی 17 بتا استرادیول و تستوسترون دارند اما باقیمانده ی غلظت هورمون ها نشان می دهد که  بایستی ملاحظات لازم از جمله توجه به ظرفیت منابع آب پذیرنده مد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
482 تا 488
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!