تاثیر آموزش مبتنی بر انیمیشن بر عملکرد بیماران تحت همودیالیز در تخلیه اضطراری بخش در بیمارستان های منتخب آجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کشور ایران همواره درمعرض بلایای طبیعی  و انسان ساخت و تروریستی قرار دارد، بنابراین برای کاهش تلفات جانی و مالی  بیمارستان ها بخش های ویژه بدلیل شرایط خاص بیماران و تجهیزاتی که برای مراقبت از بیماران در این بخش ها استفاده می شود، هنگام تخلیه بیماران، شرایط دشوارتری را تجربه می کنند. بخش همودیالیز یکی از این بخش هاست که بدلیل اتصال بیمار با ماشین همودیالیز در صورت وقوع بحران و نیاز به تخلیه اضطراری، نیازمند آموزش روش صحیح انجام این کار است.

مواد و روش ها

این مقاله حاصل یک مطالعه نیمه تجربی می باشد. 70 بیمار بخش همودیالیز از 2 بیمارستان آجا در این پژوهش شرکت کردند. دو بیمارستان با روش تصادفی ساده به دو گروه آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر انیمیشن، تخصیص یافت. در یکگروه ، انیمیشن آموزش جداسازی و تخیله اضطراری در دسترس گروه قرا گرفت و در گروه دیگر آموزش به روش سنتی اجرا شد. بلافاصله بعد از مداخله و سپس یک ماه بعد، عملکرد بیماران توسط  چک لیست پژوهشگر ساخته ارزیابی شد. روایی چک لیست، توسط پنل متخصصان و پایایی آن به روش توافق بین ارزیابان و با ضریب همبستگی 9/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، فراوانی نسبی و فراوانی مطلق) و آمار تحلیلی(t  مستقل، تست دقیق فیشر و کای دو) و توسط نرم افزار  SPSS 22  تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

مشارکت کنندگان در دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و میانگین نمره آزمون عملکرد قبل از انجام آزمون،  تفاوت معناداری نداشتند. مقایسه نمره آزمون عملکرد دو گروه بلافاصله بعد از مداخله تفاوت معناداری نشان نداد (05/0 <p). مقایسه میانگین نمرات عملکرد یک ماه پس از مداخله  در دو گروه اختلاف معنادار آماری داشت (001/0 > p).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه، استفاده از روش آموزشی انیمیشن به منظور تخلیه اضطراری بخش های دیالیز  موثرتر از روش آموزش سنتی می باشد. از دلایل این یافته می توان به جذابیت روش های نوین آموزشی انیمیشن به عنوان یکی از این روش ها، قابلیت تکرار پذیری آن و همچنین کوتاه و در دسترس بودن محتوای تهیه شده نام برد. توصیه می شود به دلیل ماهیت حیاتی تخلیه ایمن اینگونه بخش ها به دلیل اتصالات خاص بیماران به دستگاه، از رویکردهای نوین آموزشی همچون انیمیشن بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2301046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!