روشی جدید در حذف آمونیوم از آب آشامیدنی با استفاده از روش تلفیقی زئولیت های اصلاح شده به همراه ازن زنی کاتالیزوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آمونیاک به شکل یون آمونیوم علاوه بر سمی بودن، قادر است اکسی‍ژن محلول آب های پذیرنده را پایین آورده و حیات موجودات آبزی را به خطر بیاندازد. هدف از این تحقیق حذف آمونیوم به روش  اکسیداسیون با روش ازن زنی کاتالیزوری و جذب با زیولیت کلینوپتیلولایت است.

روش بررسی

روش تحقیق به صورت آزمایشگاهی است. ابتدا PH بهینه جذب آمونیم بر کاتالیست کربنی (g/L 5)، زیولیت های گرمسار و فیروزکوه و اکسیداسیون تعیین شد. سپس در فرایند ازناسیون کاتالیزوری اثر سایر متغیرهای بهره برداری مانند غلظت کاتالیست کربنی (5/0 تا 50  گرم در لیتر) و زمان ماند بر راندمان حذف آمونیوم بررسی شد. سپس اثر پارامترهای زمان تماس، غلظت ماده جاذب بر جذب باقیمانده آمونیم و نیترات تولید شده توسط فرایند اکسیداسیون با زیولیت ها و مدیفای های آنها بررسی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد PH  بهینه برای فرایند جذب کربنی آمونیم، ازناسیون کاتالیزوری و زیولیت به ترتیب  8 ، 9  است. این در حالی است که بیشترین راندمان حذف نیترات در  PH 4 است. بیشترین ظرفیت جذب آمونیم مربوط به زیولیت طبیعی فیروز کوه و معادل mg/g 5/18 بود و اثر لیگاند و اصلاح اسیدی سبب کاهش به ترتیب 12 و 14 درصدی ظرفیت جذب شده بود. بیشترین راندمان حذف نیترات توسط زیولیت اصلاح شده لیگاندی گرمسار معادل 98% و ظرفیت جذب mg/g 2/11 است. در فرایند تلفیقی  COPو جذب غلظت آمونیوم mg/L 10 به mg/L 6/0رسید.

نتیجه گیری

این روش سبب حذف موثر آمونیم می گردد و اصلاح زیولیت با سورفاکتانت کاتیونی سبب افزایش راندمان حذف نیترات می شود و غلظت همه آلاینده ها را به زیر مقادیر استاندارد می رساند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!