ارزیابی خصوصیات ریخت‎ شناسی و تنوع فنوتیپی برخی ارقام پاکوتاه گل داوودی ‏‎(Dendranthema grandiflorum Tzvelev.)‎‏ در شرایط خرم ‎آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

گل داوودی (Dendranthema grandiflorum Tzvelev.) یکی از پرطرفدارترین گل‎های گلدانی و بریدنی در سراسر جهان است. بررسی تنوع ژنتیکی ارقام داوودی موجود در ایران برای موفقیت برنامه‎های به نژادی این گیاه ضروری است. در این آزمایش تنوع فنوتیپی 15 رقم گل داوودی براساس صفات ریخت شناختی و انتخاب ارقام مناسب جهت کاشت در زیبایی فضای سبز و پارک ها، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه لرستان ارزیابی شد. نتایج به دست‎آمده از این پژوهش، نشان دهنده دامنه وسیعی از تغییرات در بین ارقام مورد بررسی از نظر صفات اندازه گیری شده بود. صفات تعداد گل، تعداد برگ، تعداد گلچه های زبانه ای ضریب تغییرات بالاتری داشتند و دارای تنوع بیش‎تری در بین ارقام داوودی بودند. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که بین صفات عرض برگ با طول برگ، قطر دمبرگ و سطح برگ همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. در تجزیه عاملی، شش عامل اصلی و مستقل با مقادیر ویژه بزرگ‎تر از یک در مجموع توانستند 4/83 درصد واریانس کل را توجیه کنند. در تجزیه خوشه ای ارقام در فاصله اقلیدسی 11/28، به سه گروه اصلی تقسیم بندی شدند. دو رقم ’آوادیسʻ و ’نسترنʻ به ترتیب با ارتفاع 33/30 و 33/37 سانتی متر در گروه ارقام پاکوتاه شناخته شدند و مناسب برای داوودی های گلدانی می‌باشند. بنابراین با توجه به این‎که بررسی این ارقام در شرایط یکسان صورت گرفته است، می تواند گزینش برای صفات موردمطالعه صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!