تاثیر باکتری های محرک رشد گیاه و هیدروپرایمینگ بر برخی شاخص های فیزیولوژیکی گیاه دارویی ‏بادرنجبویه (‏Melissa officinalis‏)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاربرد باکتریهای محرک رشد موجب تحریک متابولیسم و فرایند های متابولیکی در جهت افزایش کارایی گیاهان می-شوند. این مطالعه با هدف بررسی اثر هیدروپرایمینگ بذر و تلقیح باکتری های محرک رشد سویه های فلورسنس و پوتیدا به خاک به عنوان محرک زیستی بر برخی صفات فیزیولوژیکی گیاه دارویی بادرنجبویه (Melissa officinalis) انجام شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در شرایط گلخانه و آزمایشگاه گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک انجام شد. فاکتور اول هیدروپرایمینگ در زمان های مختلف (12، 24، 48 و 72 ساعت)، و فاکتور دوم دو سویه باکتری (فلورسنس و پوتیدا)، شاهد (بدون تلقیح) بود. نتایج نشان داد که هیدروپرایمینگ بذر در زمان های مختلف و باکتری های محرک رشد موجب افزایش رنگیزه-های فتوسنتزی، فنل، فلاونوییدکل، درصد و عملکرد اسانس شد. همچنین هیدروپرایمینگ به مدت 48 ساعت به همراه باکتری پوتیدا، منجر به افزایش چشمگیر میزان فلاونویید شد و در مدت 12 ساعت به همراه باکتری فلورسنس اثر معنی داری بر مقدار فنل داشت. با توجه به نتایج مثبت و افزایشی باکتری ها بر شاخص های مورد بررسی گیاه دارویی بادرنجبویه، می توان گفت باکتری های بکار رفته در این تحقیق می توانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای کود شیمیایی ضمن کاهش مصرف کودهای شیمیایی، تضمین کننده تولید گیاهان دارویی عاری از مواد شیمیایی باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!