مقایسه اثر دهانشویه های پرسیکا و کلرهگزیدین بر روی خونریزی لثه پس از جرم گیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گرچه دهانشویه کلرهگزیدین، موثرترین آنتی سپتیک جهت کنترل پلاک و پیشگیری از ژنژیویت است، اما بروز برخی عوارض جانبی مانع استفاده پیوسته از آن گردیده است. دهانشویه گیاهی پرسیکا، در سال های اخیر وارد بازار ایران شده است و عوارض جانبی حاصل از مصرف ترکیبات شیمیایی را نداشته است. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه اثر دو دهانشویه پرسیکا وکلرهگزیدین بر روی خونریزی لثه پس از جرم گیری می باشد، تا دهانشویه مناسب جهت بهبود خونریزی از لثه پس از درمان پریودونتال تعیین گردد.

روش بررسی

در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 39 بیمار مراجعه کننده به بخش پریو دانشکده دندانپزشکی یزد که التهاب لثه خفیف تا متوسط داشتند، به طور تصادفی در 3 گروه با طرح مطالعه موازی و دوسوکور قرار گرفتند. به گروه اول نرمال سالین، گروه دوم دهانشویه کلرهگزیدین 2/0 درصد و گروه سوم دهانشویه پرسیکا تجویز شد. شاخص خونریزی لثه در هنگام شروع مطالعه، دقیقا بعد از مصرف و یک هفته پس از مصرف دهانشویه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های Kruskal-Wallis و Mann-Whitney، Wilcoxon و Chi-Square آنالیز شدند.

نتایج

نتایج، تاثیر بیشتر پرسیکا در کاهش شاخص خونریزی از لثه نسبت به کلرهگزیدین را نشان داد که این اختلاف، از نظر آماری معنی دار بود(05/0>P-value).

نتیجه گیری

استفاده از دهانشویه پرسیکا باعث کاهش معنی دار خونریزی از لثه می گردد. با توجه به یافته های مطالعه، به نظر می رسد بتوان دهانشویه پرسیکا را در درمان بیماری های لثه استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
302 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!