مقایسه اثر ضد میکروبی کلرامفنیکل و هیپوکلریت سدیم در شستشوی کانال ریشه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

معالجه ریشه، پاکسازی کانال و پر کردن آن برای جلوگیری از آلودگی مجدد می باشد. شستشو دهنده ها برای کاهش باکتری ها، از فضای کانال ریشه در درمان ریشه استفاده می شوند. این مطالعه با هدف مقایسه اثر ضدمیکروبی کلرامفنیکل با هیپوکلریت سدیم در شستشوی کانال ریشه انجام شد.

روش بررسی

جهت انجام این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی 44 دندان کشیده شده انسانی پس از قطع تاج، در اتوکلاو استریل شدند و پس از آن در محیط کشت حاوی باکتری انتروکوکوس فکالیس قرار گرفتند و به مدت 3 هفته داخل انکوباتور گذاشته شدند. دندان ها به دو گروه 20 تایی و یک گروه 4 تایی(کنترل) تقسیم شدند. سپس به روش Step back، کانال ها آماده سازی شد. در گروه 1 از هیپوکلریت سدیم 25/5%، درگروه 2 از کلرامفنیکل 5/0% و در گروه3(کنترل) از نرمال سالین به عنوان شستشودهنده کانال استفاده گردید، سپس با مخروط کاغذی از داخل کانال ها نمونه تهیه شده و درون لوله آزمایش محتوی محلولBHI) Brain Heart Infusion) قرار داده شد. پس از آن محتویات لوله آزمایش در پلیت های محتوی بلاد آگار کشت داده شد و تعداد کلونی میکروبی پس از 24 ساعت شمارش شد. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 17 و آزمون های آماری Mann-Whiteny و Kruskal-wallis تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

در مقایسه آماری میانگین تعداد کلونی های رشد کرده در گروه هیپوکلریت سدیم و کلرامفنیکل تفاوت معنی دار وجود نداشت(264/0=p) و هر دو گروه به نحو معنی داری اثر ضدمیکروبی بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند(001/0<p).

نتیجه گیری

تعداد کلونی های رشد کرده در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته است که بتوان در مورد اثرضدمیکروبی آنها بحث کرد. اثر ضدمیکروبی کلرامفنیکل قابل مقایسه با هیپوکلریت سدیم است و جهت استفاده کلینیکی از این ماده نیاز به انجام مطالعات بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!