مقایسه رفتارهای دلبستگی و حمایت اجتماعی در مادران نوزادان سالم و نارس بستری در بخش‫های مراقبت ویژه نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 تولد نوزاد نارس یکی از عواملی است که می‫تواند منجر به اختلال در دلبستگی میان مادر و نوزاد شود. حمایت اجتماعی از والدین، به ویژه مادران نوزادان نارس، نه تنها به سازگاری خانواده با وضعیت نوزاد و بستری بودن وی کمک می ‫نماید، بلکه در ارتقاء رفتارهای دلبستگی مادران تاثیر بسزایی دارد. این پژوهش با هدف مقایسه رفتارهای دلبستگی و حمایت اجتماعی در مادران نوزادان سالم و نارس بستری در بخش ‫های مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.

روش کار

 این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 136 نفر از مادران نوزادان سالم و نارس بستری در بخش‫های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان‫ های شهدای کارگر، افشار و شهید صدوقی یزد در سال 1399 انجام گرفت. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از برگه ثبت رفتار دلبستگی آوانت و پرسشنامه حمایت اجتماعی وین فیلد و تایگمن استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون تی مستقل، کای دو، آنووا و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 میانگین نمرات حمایت اجتماعی در مادران نوزادان نارس (6/47±21/51) بیشتر از نوزادان سالم (5/88±17/36) و میانگین رفتار دلبستگی در مادران نوزادان نارس (13/36±30/79) کمتر از نوزادان سالم (10/43±39/78) بود (0/001p<). همچنین میانگین نمرات رفتارهای هیجانی (10/04±24/11) و مجاورتی (1/01±14/59) در مادران نوزادان سالم و رفتارهای مراقبتی (1/67±2/62) در مادران نوزادان نارس بیش از نوزادان سالم بود (0/05<p).

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج، حمایت اجتماعی و رفتارهای مراقبتی در مادران نوزادان نارس و دلبستگی و زیرشاخه های رفتارهای هیجانی و مجاورتی در مادران نوزادان سالم بیشتر بود. لذا، ضروری بنظر می رسد پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان اقداماتی را جهت تسهیل فرآیند دلبستگی مادر- نوزاد انجام دهند و فرصت های بیشتری برای حمایت از مادران فراهم کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
348 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!