جانمایی بهینه چاه های توسعه ای و تکمیلی در یکی از میادین نفتی جنوب غرب ایران با استفاده از روش های زمین آماری و به کارگیری تابع هدف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به ضرورت شناخت اهداف زیرسطحی و زون های بهره ده و هزینه زیاد عملیات حفاری و ریسک بالای عملیات اکتشاف مخازن هیدروکربنی، تعیین محل بهینه ی حفاری چاه های نفت و گاز اهمیت زیادی دارد که می تواند در اقتصادی کردن پروژه های نفتی تاثیر شگرفی داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، طراحی بهینه محل مناسب حفر چاه های نفت و گاز در یکی از مخازن هیدروکربنی جنوب غرب ایران با استفاده از روش های زمین آماری به منظور اکتشافات تکمیلی و افزایش بهره دهی است. بدین منظور، ابتدا از تخمین زمین آماری کریجینگ برای برآورد پارامترهای پتروفیزیکی این مخزن استفاده و مقادیر تخلخل، اشباع آب و واریانس کریجینگ این پارامترها در مدل بلوکی طراحی شده محاسبه شد. با تعریف یک تابع هدف، تغییرات این تابع به گونه ای در نظر گرفته شد که منجر به بیشینه شدن تخلخل، اشباع هیدروکربور و واریانس کریجینگ آن ها در بلوک-های قرار گرفته در یک راستای قایم شود. از این رو، نقطه بهینه حفاری در مختصاتی پیشنهاد می گردد که تابع هدف مذکور در این راستای قایم بیشینه گردد. بدین منظور، با در نظر گرفتن دو رویکرد مختلف، یعنی طراحی حفاری های تکمیلی و توسعه ای، 5 مکان بهینه حفاری برای چاه های توسعه ای و 5 مکان بهینه حفاری برای چاه های تکمیلی به ترتیب اولویت حفر پیشنهاد شد. برآوردهای انجام شده، نشان داده است که حفر چاه های توسعه ای می تواند ذخیره هیدروکربن درجای مخزن را 3/26 درصد افزایش و حفر چاه های تکمیلی، واریانس و خطای تخمین را به ترتیب برای تخلخل به میزان 10 و 4/10 درصد و برای اشباع آب به میزان 3/8 و 9/2 درصد کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
268 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!