بررسی آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر یزد پیرامون فوریت های پزشکی در سال 1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رخ دادن اورژانس های پزشکی در مطب دندانپزشکی نسبتا شایع می باشد. بنابراین یک دندانپزشک باید جهت شناسایی و برخورد موثر با آن آمادگی داشته باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر یزد پیرامون فوریت های پزشکی در سال 1392 می باشد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 85 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر یزد به روش تصادفی ساده صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا بود که شامل ویژگی های جمعیت شناختی و 12 سوال آگاهی (امتیاز 12-10: عالی، 9-7: خوب، 6-4: متوسط و زیر 4: ضعیف) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 18 و آزمون های آماری همبستگی پیرسون و T.test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

میانگین نمرات آگاهی کل دندانپزشکان 69/1±16/7 از 12 نمره بود. میانگین تعداد داروهای اورژانسی دندان پزشکان 88/1±58/4 و میانگین تعداد وسایل اورژانسی 61/1±85/2 از محدوده 8-0 محاسبه شد. ارتباط آگاهی دندانپزشکان با سن(004/0=p 31/0-=r) و سال فارغ التحصیلی (004/0=p 3/0=r) معنی دار شد. اختلاف معنی دار آماری بین میانگین آگاهی دندانپزشکان به تفکیک جنس(11/0=p) و شرکت در کارگاه آموزشی(58/0=p) مشاهده نشد.

نتیجه گیری

میزان آگاهی دندانپزشکان در زمینه فوریت های پزشکی کافی نمی باشد، پیشنهاد می شود جهت آموزش بهتر و موثرتر دندانپزشکان در طی دوره تحصیل توجه ویژه ای به این مبحث شود و مداخلاتی به منظور به روزرسانی و ارتقاء آگاهی آنان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه های آموزش مداوم صورت گیرد. همچنین دارو و تجهیزات در دسترس دندانپزشکان کافی نمی باشد، بنابراین اداره صحیح اورژانس های پزشکی توسط دندانپزشکان مشکل ساز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!