میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بهداشت و ایمنی مواد غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

بهداشت و ایمنی موادغذایی به عنوان یک اصل مهم برای جلوگیری از مبتلاشدن انسان به بیماری ها و نیز حفظ محیط از نظر آلودگی در نظر گرفته می شود. از آنجا که بخش عظیمی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و درصد بالایی از آنان دانشجو هستند، پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بهداشت و ایمنی مواد غذایی انجام گردید.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در بین 307نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک و سوالاتی در سه بخش برای سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد استفاده گردید. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های مجذور کای در محیط نرم افزار SPSS نسخه26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اخلاق در پژوهش و محرمانه بودن پاسخ های شرکت کنندگان در صفحه اول پرسشنامه ذکر شد.

یافته ها

افراد شرکت کننده در این مطالعه اکثرا مذکر و مجرد بوده اند که بیشترین شرکت کننده (127نفر) مربوط به دانشکده پزشکی بود (4/41%). علیرغم اینکه اکثر دانشجویان آگاهی و نگرش خوب نسبت به بهداشت و ایمنی موادغذایی داشتند، اما حدود 4/70% دانشجویان عملکرد ضعیفی داشتند که ضعیف ترین عملکرد مربوط به دانشجویان دانشکده پرستاری-مامایی بود درخصوص آگاهی و نگرش، تفاوت معنی داری در بین دانشجویان دانشکده های مختلف وجود داشت. همچنین ارتباط معنی داری بین جنسیت و عملکرد دیده شد.

نتیجه گیری

باتوجه به عملکرد ضعیف دانشجویان در بحث رعایت اصول بهداشتی مواد غذایی به نظر می رسد برگزاری کارگاه های آموزشی و اضافه کردن واحد های درسی در این زمینه احتمالا می تواند باعث بهبود عملکرد دانشجویان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!