بررسی اثر پودر قارچ دکمه ای سفید، روی شاخص های تن سنجی، فشار خون و آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع2: کارآزمایی کنترل دار تصادفی دو سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت ملیتوس (DM) یکی از رایج ترین اختلالات متابولیک است که مشخصه ی آن هایپرگلایسمیای مزمن همراه با اختلال متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. هدف این مطالعه بررسی اثر پودر قارچ دکمه ای سفید (WBM) روی شاخص های تن سنجی، فشار خون و آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع 2 (T2DM) است.

مواد و روش ها

یک کارآزمایی بالینی دوسوکور روی 41 بیمار 23 تا 50 ساله مبتلا به T2DM انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مداخله (پودر قارچ 19=n) و دارونما (نشاسته ذرت 22=n) تقسیم شدند. روزانه 16 گرم پودر WBM خشک شده و 16 گرم نشاسته ذرت مومی به بیماران به مدت 8 هفته تجویز شد. در ابتدا و انتهای مطالعه، مقادیر تن سنجی، فشارخون و آنزیم های کبدی ارزیابی شدند. برای مقایسه ی متغیرهای کمی بین دو گروه از آزمون آماری T مستقل استفاده شد. برای مقایسه ی میانگین مقادیر کمی قبل و بعد از درمان در هر یک از گروه ها از آزمون T زوجی استفاده شد. سطح معنی داری همه ی آزمون ها کوچک تر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

بعد از 8 هفته مداخله، نسبت به ابتدای مطالعه تفاوت معنی داری در وزن، شاخص توده ی بدن، دور کمر، نسبت دور کمر به دور باسن و نسبت دور کمر به قد بین دو گروه دیده نشد (05/0<P). با این حال، مقایسه ی درون گروهی نشان داد که گروه مداخله کاهش معنی داری در دور کمر داشتند (0/05>P). همچنین گروه مداخله در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه وزن کمتری داشتند.به علاوه کاهش BMI در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر بود(0/05>P). در پایان مطالعه هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه درآنزیم های کبدی، فشارخون سیستولی و دیاستولی وجود نداشت (0/05<P).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که WBM هیچ اثر معنی داری در محافظت از کبد ندارد. با این حال، بهبود در شاخص های تن سنجی در گروه مداخله نشان دهنده ی اثر بالقوه ی قارچ WBM در کاهش عوارض T2DM است.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!