اثر آکریل آمید بر روی استرس اکسیداتیو، سطح تام آنتی اکسیدانت، فسفوریلاسیون تیروزین و بیان کربوکسی متیل لیزین اسپرم: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آکریل آمید یک مولکول واکنشی است که طی فرآوری غذا در دماهای بالا تولید می شود. انسان از طریق محصولات آزمایشگاهی و یا کارخانه ای و اغلب از طریق فست فودها و آب آشامیدنی در معرض آن قرار می گیرد.

هدف

در این مطالعه تصادفی کنترل شده، اثر آکریل آمید بر روی کیفیت اسپرم انسان از طریق بررسی سطوح گونه های واکنشی اکسیژن (ROS)، ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (TAC)، و پراکسیداسیون لیپید انجام شد.

مواد و روش ها

نمونه های مایع منی (40 n =) از اهدا کنندگان سالم مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی تهران بدست آمد. نمونه ها به چهار گروه شامل کنترل و گروه های تیمار (5/0، 1 و 2 میلی مول آکریل آمید) تقسیم شدند. پس از 2 ساعت مجاورت با آکریل آمید سطوح سوپر اکسید دیس میوتاز (SOD) و         مالون دی آلدیید (MDA) بر اساس روش رنگ سنجی اندازه گیری شد. ظرفیت کل آنتی اکسیدانی با آزمایش FRAP تعیین شد. برای اندازه گیری تولید ROS داخل سلولی فلوسایتومتری انجام شد. همچنین ایمونوهیستوشیمی به منظور فهمیدن اثر آکریل آمید بر فسفوریلاسیون تیروزین و بیان کربوکسی متیل لیزین انجام شد. داده ها با روش آنوای یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

داده ها نشان داد که حرکت و زنده مانی اسپرم ها پس از مجاورت با آکریل آمید به طور معنی داری کاهش یافت. همچنین این کاهش در میزان TAC و SOD و درصد فسفوتیروزین در مقایسه با کنترل مشاهده شد. برعکس فعالیت کربوکسی متیل لیزین و فعالیت پیش اکسیدانی شامل تولید ROS و LPO افزایش داشت.

نتیجه گیری

در مجموع، نتایج اثر سوء آکریل آمید بر اسپرم انسانی را تایید کرد که می تواند در اثر ایجاد استرس اکسیداتیو و کاهش سطح کلی آنتی اکسیدانی باشد. احتمالا آکریل آمید باروری را از طریق کاهش ظرفیت پذیری و تحرک اسپرم کاهش می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
625 تا 636
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!