ساخت و بررسی نانو ذرات لیپوزومال حاوی عصاره هیدرو الکلی Silybum marianum و بررسی سمیت آن بر رده ی سلول سرطانی استئوسارکوما (SAOS-2) و سلول سالم فیبروبلاست (HFF)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش ساخت نانولیپوزومهای حاوی عصاره ی Silybum marianum و بررسی سمیت آن بر روی رده ی سلول سرطانی SAOS-2 و بررسی سمیت عصاره آزاد و لیپوزومهای خالی بر رده ی HFF میباشد.

مواد و روش ها

سه سامانه ی لیپوزومی حاوی عصاره ی با درصد مولی متفاوتی از SPC80 و SPC60 به همراه کلسترول بروش فیلم نازک تهیه گردید. فرمولاسیون مناسبتر با توجه به درصد بارگذاری و میزان رهایش انتخاب گردید. الگوی رهایش عصاره از فرمولاسیون منتخب ارزیابی شد و اندازه و بار سطحی ذرات بررسی گردید. در پایان سمیت سامانه ی منتخب حاوی عصاره، و عصاره آزاد و سامانه فاقد عصاره بر رده ی سلولی SAOS-2 و سمیت عصاره آزاد و سامانه ی فاقد اسانس بر رده ی سلولی HFF سنجیده شد.

نتایج

میزان بارگذاری عصاره در فرمولاسیون منتخب، اندازه ذرات، شاخص پراکندگی، و پتانسیل زتا برای فرمولاسیون منتخب، به ترتیب %15/016/84، nm98، 286/0 و mV2/17- میباشد. رهایش عصاره در شرایط دمایی مشابه سلول سالم و سرطانی آهسته است. همچنین عصاره لیپوزومه نسبت به عصاره آزاد سمیت بیشتری بر رده ی سلولی SAOS-2 داشته و لیپوزوم فاقد عصاره و عصاره آزاد سمیت کمی بر رده ی سلولی HFF داشته اند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، سامانه ی لیپوزومی حاوی عصاره با برخورداری از ویژگیهای فیزیوشیمیایی و سمیت مناسب بر رده ی سلولی SAOS-2، میتواند حامل مناسب برای رسانش ترکیبات گیاهی به سلولهای هدف باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2309088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!