بررسی میزان پرفشاری خون و عوامل مرتبط با آن در بالغین شهرستان تربت حیدریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرفشاری خون مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی- عروقی است. این مطالعه به منظور بررسی شیوع پرفشاری خون و عوامل مرتبط با آن در بالغین شهرستان تربت حیدریه انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه انجام شده یک مطالعه مقطعی بوده که بر روی 278 داوطلب بالای 18 سال که به مراکز بهداشت شهرستان تربت حیدریه مراجعه کرده بودند، انجام شد. اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه جمع آوری گردید و سپس فشارخون افراد با روش استاندارد، اندازه گیری شد و کسانی که فشارخون بالا داشتند مجددا دو هفته بعد فشار خونشان اندازه گیری شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و 05/0P<  از نظر آماری معنی دار تلقی شد.

یافته ها

شیوع پرفشاری خون در جمعیت مورد مطالعه 03/23% بود و تفاوت معنی داری بین میزان شیوع در زنان و مردان مشاهده نشد (069/0p=). از مجموع افراد مبتلا به پرفشاری خون، 8/%32 از بیماری خودآگاهی نداشتند و نرخ درمان 4/48% گزارش شد. شیوع پرفشاری خون با افزایش سن، زندگی شهرنشینی (008/0p=)، فعالیت فیزیکی اندک (047/0p=)، سطح تحصیلات پایین (046/0p=) و با سابقه خانوادگی ابتلا به فشارخون)003/0 (p= ارتباط معنی داری داشت و با مصرف سیگار)101 /0 (p= و مصرف الکل (433/0 (p=و نوع تغذیه (05/0p>) ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

شیوع فشارخون در جامعه مورد مطالعه، بخصوص جامعه شهری بالا بوده و همچنین نرخ آگاهی و درمان پایین است. بنابراین مداخله مراکز بهداشتی به منظور آموزش، پیشگیری، تغییر سبک زندگی و پایش افراد از سنین جوانی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!