شناسایی، توزیع فصلی و فاکتورهای تاثیرگذار بر غلظت بیوآئروسل های هوای آزاد در شهرکرد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیوآیروسل ای باکتریایی و قارچی نقش مهمی در جو دارند و تاثیرات قابل توجهی بر سلامت انسان می‏گذارند. در این مطالعه غلظت بیوآیروسل‏ها در هوای آزاد در طول دو فصل گرم و سرد در سال 1398 در سه نقطه متفاوت از شهر شهرکرد اندازه گیری شد. همچنین، تاثیر پارامترهای هواشناسی مانند دما، رطوبت نسبی، شدت تابش اشعه UV، سرعت و جهت باد بر بیوآیروسل ها بررسی شد.

مواد و روش ها: 

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. نمونه برداری از بیوآیروسل ها با استفاده از نمونه بردار تک مرحله ای آندرسون با دبی 3/28 لیتر بر دقیقه و به مدت 5 دقیقه بر روی محیط کشت سابرود دکستروز آگار (SDA) و تریپتیک سوی آگار (TSA) به ترتیب برای بیوآیروسل‏های باکتریایی و قارچی انجام شد.

یافته ها:

 نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت بیوآیروسل های قارچی در فصل گرم و سرد نسبت به بیوآیروسل‏های باکتریایی بیش تر بود. جنس غالب باکتری ها در هر دو فصل‏گرم و سرد به‏ترتیب شامل میکروکوکوس لوتیوس (35/21 درصد)، سودوموناس آیروژینوزا (68/12 درصد)، باسیلوس سوبتیلیس (14/10 درصد) و استافیلوکوکوس اوریوس (93/9 درصد) و جنس غالب قارچ ها کلادوسپوریوم (41 درصد)، آلترناریا (16 درصد) و آسپرژیلوس (11 درصد) بود. بر اساس نتایج آنالیز همبستگی در فصل گرم بین جهت باد و رطوبت نسبی با غلظت بیوآیروسل ها همبستگی مثبت و معنی‏دار و بین دما، سرعت باد و تابش UV همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد.

استنتاج

گونه های غالب بیوآیروسل های شناسایی شده در این مطالعه جزو عوامل بیماری زای فرصت طلب و آلرژن بودند که قادر به تهدید سلامت عمومی هستند، بنابراین پایش غلظت بیوآیروسل های هوابرد برای ارزیابی اثرات سلامتی آلودگی هوای آزاد در شهرها امری حیاتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!