مقایسه دو باندینگ اشورپلاس و ترانس باند XT بر استحکام باند برشی و شاخص اثر چسبندگی براکت های فلزی باند شده به مینا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دباندینگ براکت در طول درمان ارتودنسی یک مشکل اساسی است. این مطالعه با هدف، بررسی استحکام باند برشی (SBS) و شاخص اثر چسبندگی (ARI) دو نوع باندینگ (اشورپلاس (تقویت کننده باند) و کنترل)، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه آزمایشگاهی، 90 پرمولر به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه براکت ها توسط ترانس باند XT و در گروه دیگر توسط اشورپلاس باند شدند. بعد از aging و ترموسایکلینگ، SBS با دستگاه تست یونیورسال و میزان ARI با استریومیکروسکوپ ارزیابی شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS20 و آنالیز واریانس یک طرفه و دو طرفه، تست Tukey و Kruskal-Wallis آنالیز شد. جهت یافتن ارتباط بین استحکام باند و امتیاز ARI ضریب همبستگی Spearman انجام شد و 05/0P< از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 Aging تاثیر معنی داری بر SBS نمونه های اشورپلاس نداشت (252/0=P) ولی در ترانس باند XT استحکام باند نمونه ها بعد از 6 ماه aging به طور معنی داری کم تر از 3 ماه (000/0=P) و 24 ساعت aging (001/0=P) بود. تفاوت معناداری بین ترانس باند XT و اشورپلاس بعد از 24 ساعت (280/0=P) و 3 ماه aging (114/0=P) وجود نداشت ولی هنگامی که به مدت 6 ماه دچار aging شد استحکام باند اشورپلاس به طور معنی داری بیش تر بود (000/0=P). تست همبستگی Spearman ارتباط مستقیم و معنی داری بین استحکام باند و امتیاز ARI یافت (001/0>P و 834/0=r).

استنتاج

استحکام باند برشی اشورپلاس تحت تاثیر aging قرار نگرفت، بنابراین در مواردی که به استحکام باند بالاتری برای دوره طولانی تری نیاز است اشورپلاس می تواند مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!