تحلیلی بر متغیرهای کلیدی موثر بر تشدید وضعیت بیماری واگیردار کووید 19 بر جغرافیای سلامت در سکونتگاه های روستایی (مورد مطالعه: روستای فهلیان -شهرستان ممسنی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علیرغم تفاوت های اساسی بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، موضوعات اصلی در بهداشت روستاها در سراسر جهان یکسان است. دسترسی مهم ترین مسئله بهداشت روستایی است. حتی در کشورهایی که اکثریت جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند، منابع در شهرها متمرکز شده است. همه کشورها از نظر حمل و نقل و ارتباطات مشکل دارند و همه آن ها با چالش کمبود پزشک و سایر متخصصان بهداشت در مناطق روستایی و دور افتاده روبرو هستند. در حالی که هنوز تاثیر منفی قابل توجهی از این مشکل در روستاها ندیده ایم، اما این نگرانی رو به رشد با توجه به اینکه نزدیک به 26٪ جمعیت کشور ایران در مناطق روستایی زندگی می کنند و دسترسی متفاوتی را نسبت به جوامع شهری به مراقبت های بهداشتی تجربه می کنند وجود دارد. در نظر گرفتن عوامل دخیل در تاب آوری اجتماعی این جوامع در پاسخ به بیماری COVID-19 و بیماری های واگیردار در آینده بسیار مهم است با توجه به اینکه همه گیری های بزرگ و محلی به طور یکسان بر سرنوشت ملل و پیشرفت تمدن تاثیر گذاشته و امپراتوری ها را تعیین کرده و و باعث می شود عفونت ها بازیگران تاریخ درام بشریت باشند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی صورت گرفته است. در این پژوهش پیشران های کلیدی موثر بر جغرافیای سلامت در روستای فهلیان از توابع شهرستان ممسنی از طریق متن کاوی در اسناد معتبر داخلی و خارجی و نظر گروه خبرگان، بررسی شده است. سپس با برگزاری جلسه دلفی مشترک خبرگان، تاثیر پیشران های شناسایی شده بر هم سنجیده شده و موردبحث قرار گرفته است. آنگاه از طریق نرم افزار «میک مک» جایگاه هر پیشران بررسی شد. نتایج حاکی از آنست که پیشران های رژیم غذایی نامناسب، کمبود درآمد، فقر، ضعف امکانات بهداشتی، توانایی جبران خسارت، سبک زندگی، مدیریت ناکارآمد روستایی، تورم و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان نیروهای کلیدی موثر بر جغرفیای سلامت روستای فهلیان توسط کارشناسان مشخص شده که در شیوع بیماری های واگیردار در آینده این روستا موثر می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
557 تا 585
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!