تاثیر 16 هفته تمرین استقامتی شدید بر تغییرات ساختاری بطن راست موشهای 1 صحرایی نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

فعالیت ورزشی استقامتی شدید ممکن است در طولانیمدت باعث ایجاد فیبروز قلبی شود. هدف از اینمطالعه بررسی اینکه آیا انجام فعالیت ورزشی استقامتی شدید و طولانی مدت می تواند منجر به ایجاد تغییراتساختاری پاتولوژیک در قلب موش های صحرایی شود.

روش ها

تعداد 16 سر موش صحرایی نر بالغ 4 هفتگی نژاد ویستار به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تمرینتقسیم شدند. تمرین استقامتی شدید دویدن روی نوارگردانپنج جلسه در هفته با شدت 36 متر بر دقیقه و به مدت 16 هفته توسط گروه تمرینی انجام شد. پس از تشریح موش های صحرایی میزان رسوب کلاژن با استفادهاز روش Masson trichrome و بیان ژن و بیان پروتئین PKP2 و TGF-β1 در بطن راست به ترتیب با استفاده ازروش Real time-PCR و Western blotting اندازه گیری شد و داده های حاصل از طریق آزمون t مستقل و در سطح معناداری 5 / P ≥ 0 تجزیه و تحلیل شدند. 0

نتایج

میزان رسوب کلاژن 01 / P = 0 و بیان ژن و بیان پروتئین TGF-β1به ترتیب 03 / P = 0 و 01 / P = 0 در بطنراست موشهای صحرایی در گروه تمرینی به صورت معناداری بیشتر شده بود. از طرفی بیان ژن PKP2 در گروه تمرین به صورت معنادار کمتر شده بود 04 / P = 0 اما کم شدن بیان پروتئین PKP2 در گروه تمرینی معنادار نبود 5/ .P = 0

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه حیوانی، فیبروز قلبی و افزایش بیان ژن پروتئینهای دسموزومی پساز فعالیت ورزشی شدید و طولانی مدت مشاهده شد که نشان میدهد فعالیت ورزشی استقامتی شدید وطولانیمدت احتمالا میتواند از طریق بر هم زدن ساختار دسموزوم ها و تشکیل بافت فیبروزی، باعث ایجاد تغییرات پاتولوژیک در بطن راست شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2312491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!