تبیین مبانی و راهبردهای شهر هوشمند با رویکرد پایداری در حوزه مدیریت بحران (نمونه موردی؛ کلانشهر تهران)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه شهرهای بزرگ با مسایل و چالشهای عدیده ای از جنبه پایداری مواجه می باشند که این موضوع، در مواقع بحرانی و مدیریت پایدار بحران، تبعات منفی بسیاری را به همراه دارد. این مسایل شامل بلایای طبیعی به ویژه زلزله، سیل، طوفان و نیز چالش های انسان ساخت مانند اختلالات ترافیکی، زیست محیطی و امنیتی می گردد. کلانشهر تهران با مسایل متعددی در حوزه بلایای طبیعی به ویژه زلزله و نیز مسایل ترافیکی، آب و پسماند و انرژی مواجه است که پایداری آن را تهدید می نماید. در این راستا ایده شهر هوشمند می تواند با برنامه ای جامع به عنوان الزامی بی بدیل و کارآمد، برای پایداری شهرها به ویژه در مواقع بحرانی بکار گرفته شود. از این رو هدف این پژوش، بازشناسی راهبردهای شهر هوشمند از منظر پایداری با تاکید بر مسایل مدیریت بحران می باشد. 

روش

این مقاله با روش تحقیق توصیفی و تحلیل محتوای متون و استدلال منطقی و با استفاده از شیوه های مطالعات اسنادی و کتابخانه ای انجام می گردد.

یافته ها

رویکرد شهر هوشمند پایدار با مدیریت شهری هوشمند و هوشمندسازی فرآیندها، مزایایی همچون تسریع مدیریت مسایل و خدمات رسانی، یکپارچه سازی تصمیمات و اقدامات مسیولین و مردم، شفافیت و نظارت و کنترل تخلفات، کاستن از سفرهای غیرضروری، صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. شهر هوشمند با استفاده از برنامه جامع و زیرساخت های فن آوری های نوین، نقش مهمی در حل مسایل شهری به همراه چالش ها و تهدیدهای مربوط به امنیت و حریم فضای مجازی دارد. کلانشهر تهران با داشتن مسایل مهمی همچون ترافیک، زلزله و آلودگی هوا بستر و زمینه مناسبی برای توسعه شهر هوشمند دارد.

نتیجه گیری

شهر هوشمند با بهره مندی از زیرساخت های فن آوری های نوین، شهروندان هوشمند، زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، دولت هوشمند و محیط هوشمند می تواند پایداری شهرها را ارتقاء دهد. بررسی تجارب موفق جهانی به ویژه در شهرهای پیتسبورگ، تویوتا و سیول نشان می دهد که مسایل ترافیکی، خدمات شهری، زیست محیطی و انرژی را می توان با قابلیت شهر هوشمند حل نمود. کاربست این تجارب در کلانشهر تهران در مدیریت بحران ناشی از بلایای طبیعی و مسایل انسان ساخت به ویژه زلزله، ترافیک، آلودگی هوا با مدنظر قرار دادن ملاحظات پایداری و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و امنیت فضای مجازی و ملاحظات فرهنگ ایرانی-اسلامی می تواند به توسعه پایدار کلانشهر تهران منتهی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p2316028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!