مطالعه و بررسی درک دانشجومعلمان رشته آموزش فیزیک از مفاهیم مرتبط با قانون پایستگی جرم و استوکیومتری و استخراج کج فهمی های آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
عدم درک درست مفاهیم علمی سبب انحراف از اهداف و قابلیت بسط پیدا کردن مفاهیم و استحکام یادگیری درباره ی مطالب علوم مورد مطالعه می گردد. حال اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیر قابل درکی مانند برخی مفاهیم شیمی باشد، شناخت کج فهمی ها و مقابله با آنها بسیار ضروری تر خواهد بود. استوکیومتری دانش مطالعه ی روابط کمی در مواد و واکنش های شیمیایی است، بنابراین یکی از منابع مهم ایجاد کج فهمی های شیمی، بحث دشوار استوکیومتری است. در پژوهش حاضر میزان درک دانشجومعلمان رشته ی آموزش فیزیک از موضوعات مرتبط با بحث استوکیومتری مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از دانشجویان خواسته شد بر اساس دانش گذشته، ارتباط و نسبت مفاهیم استوکیومتری، موازنه کردن، معادله شیمیایی و قانون پایستگی جرم را به صورت یک نقشه ی مفهومی بیان کنند. پاسخ های دانشجویان جمع آوری و پس از بررسی، پاسخ های درست و پاسخ های دارای کج فهمی استخراج گردید. مطابق یافته های این تحقیق مشخص گردید بیشتر دانشجویان در بیان ارتباط این مفاهیم با یکدیگر ناتوان هستند و تعدادی از آنها از عبارت های نادرست و دارای کج فهمی استفاده می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2316949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!