آیا ترکیب استرادیول و روغن کنجد، ساختار اووسیت، رشد جنین و میزان بیان ژن های Zp3، E-cad و Ctnnb1 را در موش بهبود می دهد؟ یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش سن می تواند منجر به کاهش بلوغ تخمک، کیفیت جنین و پتانسیل لقاح گردد.

هدف

هدف از این مطالعه مقایسه ی اثرات استرادیول (E2) و آنتی اکسیدان روغن کنجد بر روی کیفیت تخمک و جنین بین موش های پیر و جوان می باشد.

مواد و روش ها

60 موش در دو گروه پیر و جوان به 3 گروه درمان با روغن کنجد، E2 + روغن کنجد و نرمال سالین (گروه کنترل) تقسیم گردیدند. سپس به صورت تصادفی برخی از تخمک ها برای پروسه لقاح آزمایشگاهی و نیمی دیگر برای بررسی مورفولوژی انتخاب گردیدند. سپس جنین های 2 سلولی حاصل برای بیان ژن های E-کادهرین، گلیکوپروتیین زونا پلوسیدای 3 و بتا-کتنین استفاده گردیده و برخی از جنین ها تا مرحله ی بلاست جهت ارزیابی زنده مانی کشت داده شدند.

نتایج

نتایج نشان دادند که میانگین ضخامت زوناپلوسیدا و فضای پری ویتلاین در گروه موش های پیر که E2 + روغن کنجد دریافت کردند، افزایش یافت. تعداد جنین های دو سلولی، بلاست و میزان زنده مانی در گروه موش های پیر که روغن کنجد دریافت کرده بودند به صورت معناداری به ترتیب 018/0 = p، 002/0 = p و 0001/0 = p افزایش یافت. شکل نرمال زونا پلوسیدا و تعداد refractile body، نیز در موش پیر که روغن کنجد دریافت نمودند افزایش یافت. در هر دو گروه درمان نسبت به گروه کنترل کاهش بیان ژن E-کادهرین مشاهد گردید.

نتیجه گیری

داده ها نشان دادند که روغن کنجد پاسخ مناسبی در گروه موش های پیر نشان دادند، زیرا افزایش سن با افزایش تولید ذرات فعال اکسیژن در ارتباط می باشد که این امر منجر به نقص در کیفیت اووسیت و جنین می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
707 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!