اسیدهای آمینه آروماتیک نقش هماهنگ کننده ای در سرطان پروستات ایفاء می نمایند: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر متابولومیکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پروستات یک بیماری رایج در دنیای امروز محسوب می شود. انتظار براین است که میزان ابتلا به این بیماری تا سال 2021 نیز افزایش یابد. سرطان پروستات بیماری ناهمگنی است که فاکتورهای بیوشیمیایی مختلفی در افزایش ابتلا به این بیماری نقش دارند. بیوپسی، معاینه دیجیتال رکتوم و نیز میزان بالای آنتی ژن اختصاصی پروستات، به عنوان بهترین روش های تشخیص این بیماری شناخته شده اند با این وجود، هیچ یک از این روش ها روش قطعی در تشخیص این بیماری نمی باشد. متابولوم مجموعه کاملی از متابولیت های موجود در یک سلول یا نمونه بیولوژیکی است و در واقع، بیانگر محصول نهایی مسیرهای متابولیکی در حوزه امیکس می باشد. امروزه به خوبی ثابت شده است که پروفایل متابولوم سلول های سرطان پروستات با سلول های نرمال با یکدیگر متفاوت  می باشد. از این رو برای مدل سازی سرطان پروستات به صورت سیستماتیک و به کمک علم سیستم بیولوژی، از یک مطالعه اولیه متابولومیکس مبتنی بر آنالیز الگوی پروفایل متابولوم افراد سالم و بیماران مبتلا به سرطان پروستات استفاده شد تا تغییرات در متابولیسم انرژی، پیش آگهی و درمان این بیماری به کمک بیومارکرهای منحصر بفرد مورد ارزیابی قرار گیرد.

هدف

تعیین الگوی پروفایل متابولوم متابولیسم انرژی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات و تهیه داده های اولیه پروفایل متابولوم جهت مدل سازی این بیماری به کمک روش های جامع سیستم بیولوژی.

مواد و روش ها

جمعا، تعداد پنجاه و دو فرد شرکت کننده در غالب دو گروه بیمار و نرمال مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از طیف سنجی رزونانس مغناطیس هسته، آنالیزداده های متابولوم، به کمک ابزارهای موجود در پایگاه متابوآنالیست صورت گرفت و آنالیز رگرسیون حداقل مربعات جزیی به منظور طبقه بندی الگوی متابولیت های دو گروه بیمار و نرمال انجام شد و متابولیت های متمایز شده، به منظور شناسایی مسیرهای بیوشیمیایی تغییر یافته مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج

یافته های بررسی ما نشان دادند که تغییر در متابولیسم اسید آمینه های آروماتیک به همراه برخی از متابولیت های آنها، از پتانسیل بالایی جهت استفاده به عنوان مارکر ادراری در مدل سازی سیستم بیولوژی این بیماری، برخوردار می باشند.

نتیجه گیری

مسیرها و متابولیت های اسید های آمینه آروماتیک نقش مهمی در این بیماری ایفا می نمایند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
741 تا 750
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!