بررسی تاثیر عصاره ی هیدرو الکلی جوزهندی Myristica fragrans و فلفل سفیدPiper nigrum به عنوان ماده ی بی هوش کننده بر شاخص های خونی ماهی کپور معمولی Cyprinus carpio

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر سال 1398 باهدف مطالعه ی تاثیر عصاره ی هیدرو الکلی جوز هندی Myristica fragrans و فلفل سفید Piper nigrum بر شاخص های خونی ماهی کپور معمولی، با مقادیر 2، 4، 6 و 8 و 10 گرم در لیتر جهت بی هوشی 72 عدد ماهی کپور معمولی با میانگین وزنی 33/3 ± 45/34 گرم انجام گرفت. برای هر عصاره تعداد 30 ماهی در نظر گرفته و یک گروه 12 تایی از ماهیان به عنوان شاهد تحت تاثیر هیچ یک از عصاره ها قرار نگرفتند. خون گیری از ماهیان در حین بی هوشی و 24 ساعت بعد از هوشیاری ماهیان انجام و شاخص های خونی شامل تعداد گلبول های سفید و قرمز و مقدار هموگلوبین و هماتوکریت اندازه گیری شدند. مقادیر فوق الذکر از عصاره ی هیدرو الکلی جوز هندی و فلفل سفید در مدت زمان از دست دادن تعادل (شروع بی هوشی)، بی هوشی کامل و مدت زمان بازگشت هوشیاری، اختلاف معنی داری را نشان دادند (05/0<p). میانگین تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت در بی هوشی با عصاره ی هیدرو الکلی جوزهندی در حین بی هوشی و 24 ساعت بعد از بی هوشی نسبت به گروه شاهد، معنی دار نبودند (05/0 >p)، اما در مورد گلبول های سفید که مقدار آن در حین بی هوشی و 24 ساعت بعد از بی هوشی به ترتیب، 31/1 ± 74/ 10 و 22/1 ± 30/9 بود، اختلاف معنی دار در 24 ساعت بعد از بی هوشی نسبت به گروه شاهد مشاهده گردید (05/0<p). در بی هوشی ماهی کپور معمولی با عصاره ی هیدرو الکلی فلفل سفید مشخص شد که میانگین تعداد گلبول های قرمز در حین بی هوشی و 24 ساعت بعد از بی هوشی، به ترتیب 55/1 ± 19/8 و 98/0 ± 69/6 بود و نسبت به گروه شاهد اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0>p)، ولی در تعداد گلبول های سفید در 24 ساعت بعد از بی هوشی و در هماتوکریت و هموگلوبین در حین بی هوشی نسبت به شاهد اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0<p). با توجه به تغییرات کمتر فاکتورهای خونی در بی هوشی با عصاره ی جوزهندی این ماده به عنوان ماده ی مناسب تر جهت بی هوشی قابل استفاده می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!