بررسی تاثیر کفپوش ارگونومیک بر توزیع فشار کف پایی در ایستادن طولانی مدت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بسیاری از مشاغل نیازمند ایستادن طولانی مدت در طی انجام فعالیت می باشند به گونه ای که سبب ایجاد درد و ناراحتی در کمر، اندام تحتانی و به ویژه کف پا و در نتیجه توزیع نامناسب فشار در کف پا می شود. از این رو این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کفپوش ارگونومیک و کفپوش رایج بر توزیع فشار کف پایی در افراد سالم انجام؛ تا بر اساس آن اثر استفاده از کفپوش ارگونومیک در مقایسه با کفپوش رایج توزیع مناسب تر و کاهش فشار وارد برکف پا مشخص شود.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی-تحلیلی بروی 16 دانشجو با میانگین سنی31/7 ±87/27 و شاخص توده بدنی31/4±15/24 انجام شد، با توجه به مطالعات قبلی در مطالعات مقایسه ای و آنالیز داده های حاصل از نمونه ها پایلوت حجم نمونه با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد با روش نمونه گیری در دسترس تعیین شد. هریک از شرکت کنندگان به مدت یک ساعت در دو سطح مختلف استفاده از کفپوش ارگونومیک و سطح عادی و توزیع فشار کف پایی با استفاده از دستگاه pedar-x در حالتی که افراد داوطلب پابرهنه بودند، در 8 نقطه آناتومیکی اندازه گیری شد. داده های حاصل با آزمون های آماری تی زوجی و ویلکاکسون و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

نتایج این مطالعه نشان داد کفپوش ارگونومیک به صورت معناداری باعث کاهش میانگین فشار وارد بر کف پا شده است (001/0p≤). همچنین اختلاف معناداری در میانگین فشار وارد برکف پا چپ و راست در نقاط مختلف آناتومیکی هنگام استفاده از کفپوش و سطح عادی وجود دارد (001/0p≤).

نتیجه گیری:

بین میانگین فشار کف پایی در کفپوش ارگونومیک و کفپوش رایج تفاوت وجود دارد.کفپوش ارگونومی نسبت به سطح زمین باعت توزیع مناسب تر، همچنین کاهش فشار وارد بر کف پا در هنگام انجام فعالیت های استاتیک می شود.
واژه های کلیدی: اختلالات اسکلتی عضلانی، ایستادن طولانی مدت،کفپوش ارگونومیک، فشار کف پایی، دستگاه pedar-x

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!