بررسی آلودگی کبدهای گوسفند و گاو کشتار شده در کشتارگاه های استان البرز به کلستریدیوم نوای به روش های کشت بیوشیمیایی و PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلستریدیوم نوای تیپ B عامل بیماری قانقاریای عفونی کبد می باشد. اسپور باکتری همراه غذا وارد بدن شده و از طریق سیستم لنفاوی وارد کبد می شود. به دلیل شرایط هیپوکسیک کبد زمینه برای تبدیل به فرم رویشی و تکثیر باکتری فراهم شده باکتری مقدار زیادی توکسین تولید نموده که در نهایت منجر به مرگ دام می شود. بنابراین تشخیص توکسین و جداسازی باکتری از دستگاه گوارش دام به خصوص کبد جهت تشخیص این بیماری استفاده می شود. به منظور کنترل بیماری بررسی فراوانی میزان آلودگی ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تعیین شیوع کلستریدیوم نوای در کشتارگاه های استان البرز می باشد. در این تحقیق تعداد 386 نمونه کبد از کشتارگاه ها اخذ و پس از آزمایشات باکتریولوژی (کشت در محیط اختصاصی حاوی خون اسب و محیط کشت اختصاصی مایع ، تست حرکت و رنگ آمیزی گرم) و بیوشیمیایی (تخمیر قندها، لیسیتیناز، لیپاز، ژلاتیناز، اندل، هضم شیر و کاتالاز) نمونه ها توسط PCR تایید نهایی شدند. برای این منظور از پرایمر طراحی شده از توکسین آلفا این باکتری استفاده گردید.نتایج این بررسی نشان داد که میزان آلودگی به این باکتری در کشتارگاه ها 37 مورد (5/9٪) بود که 33 مورد (18/89٪) آن آلودگی همزمان به کلستریدیوم نوای و فاسیولا داشتند و تنها در 4 مورد بدون آلودگی به فاسیولا این باکتری جداسازی و تشخیص داده شد . با توجه به خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری به صنعت دامپروی لازم است واکسیناسیون به موقع صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!