مقایسه ی روش کشت و واکنش زنجیره ای پلیمراز در شیوع هلیکوباکتر پولوروم جدا شده از نمونه های کبد مرغ و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های بدست آمده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چکیدههلیکوباکتر پولوروم یک عامل بیماریزای گرم منفی و زیونوز است که باعث مشکلات گوارشی در انسان و پرندگان می شود. اهداف این مطالعه، بررسی شیوع هلیکوباکتر پولوروم در نمونه های کبد مرغ با استفاده از روش های کشت باکتریایی و واکنش زنجیره ای پلیمراز و همچنین ارزیابی مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های بدست آمده با استفاده از روش انتشار دیسک در نواحی مختلف شهر سمنان بود. در مجموع، 50 نمونه ی کبد بسته بندی شده از مراکز فروش مواد پروتیینی از نواحی مختلف در شهر سمنان تهیه شد. با استفاده از روش کشت باکتریایی و آزمون های بیوشیمیایی، 17 نمونه (34%) آلوده به هلیکوباکتر پولوروم بودند. با استفاده از تست واکنش زنجیره ای پلیمراز که به موازات روش کشت بر روی نمونه های کبد انجام شد، 11 نمونه (22%) از نظر آلودگی به هلیکوباکتر پولوروم تشخیص داده شدند. با توجه به نتایج آزمون تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی، تمام نمونه ها مقاوم به سیپروفلوکساسین و جنتامایسین بودند و کمترین مقاومت نسبت به آمپی سیلین، کولیستین و اریترومایسین با فراوانی 14% مشاهده گردید. این مطالعه، اولین بررسی شیوع و مقاومت میکروبی هلیکوباکتر پولوروم در نمونه های کبد مرغ است که در شهر سمنان انجام شده و مطالعات بیشتری در این زمینه ضروری به نظر می رسد. گذشته از این، مطالعه ی حاضر با توجه به حساسیت پایین آزمون های بیوشیمیایی در تشخیص هلیکوباکتر پولوروم پیشنهاد می کند که تست واکنش زنجیره ای پلیمراز می تواند به عنوان یک روش حساس و قابل اعتماد در شناسایی هلیکوباکتر پولوروم در نمونه های کبد مرغ استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!