بررسی تاثیر اسید سالسیلیک بر جوانه زنی و فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدانی سیاه دانه (.Nigella sativa L) در شرایط تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر پیش‌تیمار اسید سالسیلیک بر ویژگی‌های جوانه‌زنی در شرایط تنش شوری، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با سه تکرار انجام گرفت. فاکتورهای آزمایش شامل اسید سالسیلیک در سه سطح (صفر، 75/0و 5/1 میلی‌مولار) و تنش شوری در پنج سطح (صفر، 100، 200، 300 و 400 میلی‌مولار) بودند. اثرات ساده اسید سالسیلیک و تنش شوری بر صفات شاخص بنیه بذر، وزن تر و وزن خشک گیاهچه معنی‌دار بودند. اثرات متقابل اسید سالسیلیک و شوری بر سایر صفات در سطح احتمال یک درصد معنی‌دار بود. نتایج نشان داد که شوری به طور معنی‌داری جوانه‌زنی و رشد گیاهچه را کاهش، اما اسید سالسیلیک شاخص‌های جوانه‌زنی را بهبود بخشید و در تیمارهای تنش دیده سبب افزایش جوانه‌زنی شد. با افزایش سطح تنش شوری سرعت و درصد جوانه‌زنی کاهش یافت. بیش ترین سرعت جوانه‌زنی در تیمار 5/1 میلی‌مولار اسید سالسیلیک در شرایط بدون شوری حاصل شد. پیش تیمار موجب افزایش معنی‌دار میزان فعالیت آنزیم کاتالاز نسبت به بدون پیش تیمار و کاهش میزان مالون دی‌آلدیید در تیمارهای دارای اسید سالسیلیک گردید. پیش تیمار با غلظت 5/1 میلی‌مولار ضمن این که تاثیر بیش تری بر جوانه‌زنی داشت، سبب افزایش مقاومت گیاهچه‌های سیاه‌دانه تحت تنش شوری نیز شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!