بررسی سطح ویتامین دی در بیماران کاندید جراحی اورولوژی پس از دریافت بی حسی نخاعی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا تبریز در طی سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نقش ویتامین دی در بروز بسیاری از بیماری ها و ترومبوز ورید عمقی به درستی تعیین نشده است و تحقیقات قبلی حاکی از اثرات کمبود این ویتامین بر شیوع ترومبوز ورید عمقی بوده اند و همچنین با توجه به اینکه اعمال جراحی ارولوژی از شایع ترین اعمال جراحی هستند که به روش بی حسی نخاعی انجام می شوند و همین عوامل میتوانند زمینه ساز ابتلا به DVT پس از عمل جراحی به روش بی حسی نخاعی باشند بر آن شدیم تا مطالعه حاضر را با هدف بررسی سطح ویتامین دی در بیماران کاندید جراحی اورولوژی پس از دریافت بی حسی نخاعی به انجام برسانیم.

روش کار

این مطالعه از نوع کیس کنترل بود که در طی سال 1399 در بیمارستان امام رضا(تبریز-ایران)با مشارکت 102 بیمار پس از انجام عمل جراحی ارولوژی و مبتلا به DVT انجام شد. سطح شرمی ویتامین دی برای تمامی بیماران اندازه گیری شد و بین دو گروه با ازمون های آماری کای دو و آنووا مقایسه شدند.

نتایج

در بررسی های پاراکلینیکی مشخص شد که در سطوح سطح پلاکت(389/0=p)، سطح هماتوکریت(401/0=p) هیچ اختلافی بین دو گروه وجود نداشت اما در سطح فیبرینوژن (014/0=p) و سطح ویتامین دی(001/0=p) بین دو گروه اختلافات آماری معناداری مشاهده شد.

نتیجه گیری

سطح پایین ویتامین دی می تواند به عنوان عامل پیشگویی کننده ترومبوز ورید عمقی پس از جراحی های اورولوژی تحت بی حسی نخاعی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!