بررسی ارتباط هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین در میان زبان آموزان ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال می کند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرت خواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطره آمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آن ها با هوش عاطفی زبان آموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخله کننده می تواند رابطه معناداری با کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی داشته باشد و در نهایت، به اینکه آیا هوش عاطفی می تواند توانش کاربردشناسی زبان بینابین را پیش بینی کند می پردازد. در این راستا، 72 (50 زن و 22 مرد) زبان آموز ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی که رده سنی آن ها بین 17 تا 25 سال بود و از دو دانشگاه انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. یک پرسشنامه ی تکمیل گفتمان (لیو، 2014) و مقیاس هوش عاطفی (بار آن، 1997) استفاده شد و تحلیل همبستگی به منظوربررسی رابطه میان کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون هیچ رابطه معناداری میان هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین نشان نداد. با این حال، رابطه معناداری میان استقلال، به عنوان مولفه ای در هوش عاطفی، و توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبان آموزان پیدا شد. نتایج آزمون تی نمونه های مستقل نشان داد که شرکت کنندگان زن سطح توانش کاربردشناسی زبان بینابین بالاتری نسبت به شرکت کنندگان مرد داشتند. اما، شرکت کنندگان مرد و زن از نظر سطح هوش عاطفی با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج نشان داد که هوش عاطفی به طور کل نقش موثری در توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبان آموزان ندارد. در نهایت، این مطالعه به بیان پیامدهایی برای زبان آموزان و معلمین می پردازد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!