مقایسه توانایی ادراک بینایی-فضایی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) و افراد بهنجار در شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نقص شناختی در بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) به صورت مکرر و ناتوان کننده است. تغییر در سرعت پردازش اطلاعات مهم ترین عارضه شناختی در این بیماری است. هدف از این مطالعه، مقایسه توانایی ادراک بینایی - فضایی در بیماران و افراد سالم بود.  

روش بررسی

این مطالعه به صورت مطالعه مقطعی، به روش توصیفی-مقایسه ای بر روی دو گروه مبتلا و بهنجار (گروه شاهد)، در شهر تبریز و در بازه زمانی اردیبهشت تا دی ماه سال 97 انجام شد. بعد از شرکت 280 نمونه در مطالعه و غربالگری آنها، در انتها 246 مورد از نمونه های سالم در مطالعه ماندند. از این تعداد 123 نفر در گروه نمونه های بیمار و 123 نفر در گروه نمونه های سالم جای گرفتند. ارزیابی جهت یابی خط (JLO) بر روی نمونه ها انجام گرفت. داده های حاصل با دیگر پارامترهای جمعیتی و تفاوت گروه بهنجار و بیمار مقایسه شد. 

یافته ها: 

میانگین سن نمونه های مورد مطالعه به ترتیب برای نمونه های سالم و مبتلا به صورت 45/0±31/24 و 26/0±67/23 سال بود، که تفاوت آشکاری میان آنها مشاهده نشد. 56/73 درصد از نمونه های مبتلا و 96/79 درصد از افراد سالم متاهل بودند. نسبت جنسیت نمونه های سالم تقریبا برابر بود (47/49% مذکر و 53/51% مونث) و در نمونه های بیمار جنسیت مونث دارای فراوانی بیشتری بود (74/56% مونث و 26/43% مذکر). توانایی ادراک بینایی-فضایی در بیماران مبتلا به ام اس ضعیف تر از گروه بهنجار بود.

نتیجه گیری

بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس از عملکرد شناختی ضعیف تری نسبت به افراد بهنجار برخوردار هستند؛ در نتیجه توانبخشی این دسته از بیماران با استفاده از آموزش و دیگر اقدامات لازم می تواند به درک بینایی-فضایی بهتر آنها منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!