تاثیر تمرینات قدرتی و مصرف مکمل کربوهیدرات بر برخی فاکتور های آمادگی جسمانی مردان بدنساز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

جستجو برای دستیابی به یک ماده جادویی که موجب اعطای یک رده ی بالاتر رقابتی شود، همیشه مد نظر بوده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرین قدرتی و مصرف مکمل کربوهیدرات بر چابکی، انعطاف پذیری، توان انفجاری و سرعت مردان بدنساز می باشد.

روش ها

بدین منظور 36 مرد جوان بدنساز، داوطلب شرکت در تحقیق شدند و به طور تصادفی به سه گروه تجربی، دارونما و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تجربی مکمل کربوهیدرات و آزمودنی های گروه دارونما، دارونما مصرف کردند ولی گروه کنترل هیچ گونه مکملی را مصرف نکردند. آزمودنی های هر سه گروه به مدت 8 هفته، هفته ای 3 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه تمرینات قدرتی منتخب با شدت 80-60 درصد یک تکرار بیشینه را انجام دادند. قبل و بعد از هشت هفته چابکی، انعطاف-پذیری، توان انفجاری و سرعت آزمودنی ها اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که توان انفجاری بین گروه های تحقیق تفاوت آماری معنی داری دارد (019/0=p)، اما بین مقادیر چابکی، انعطاف پذیری و سرعت تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق، می توان بیان کرد که تمرینات قدرتی همراه با مصرف مکمل کربوهیدرات باعث افزایش توان انفجاری می شود و پیشنهاد می شود که بدنسازان در کنار برنامه تمرینی خود از مکمل کربوهیدرات برای بهبود برخی از عوامل آمادگی جسمانی از جمله توان انفجاری خود استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!