بررسی وضعیت و اثرات درآمدی پذیرش و اعزام بیماران نیازمند سرویس جراحی عروق در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پذیرش و اعزام بین بیمارستانی بیماران به عنوان بخشی از فرآیند درمان بیماران محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت و اثرات درآمدی پذیرش و اعزام بیماران نیازمند سرویس جراحی عروق در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شده است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع مقطعی بود که در آن چک لیستی بر اساس شاخص های سامانه ستاد هدایت تدوین گردیده و اطلاعات مورد نیاز در خصوص موارد پذیرش و اعزام بیماران در دانشگاه از سامانه (Medical Care Monitoring Center) MCMC استخراج شد. جهت استخراج درآمد خدمات مربوط به سرویس جراحی عروق از میانگین درآمد هر پرونده بیمار نیازمند این سرویس از بیمارستان های دانشگاه استفاده شد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود و تعداد 14481 بیمار که پذیرش و اعزام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و ابزار مورد استفاده نیز نرم افزار Excel بود.

یافته ها

تعداد کل ثبتی های اعزام سرویس جراحی عروق 605 مورد بود که 378 مورد آن موفقیت آمیز بوده است؛ از این تعداد 145 مورد از بیمارستان های تابعه دانشگاه به بیمارستان های خصوصی و بیمارستان های تحت پوشش سایر دانشگاه ها بوده، 233 مورد پذیرش های جراحی عروق و 227 مورد نیز مربوط به عدم اعزام و فوت بوده است. درآمد از دست رفته بیمارستان های دانشگاه به دلیل اعزام بیماران برابر 4.875.100.680 ریال، همچنین بیمارستان های دانشگاه با جذب و عدم اعزام این بیماران درآمدی معادل 7.833.782.472 ریال به دست آورده اند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه موارد اعزام بیماران نیازمند سرویس جراحی عروق باعث از دست رفتن درآمد به اندازه 4.875.100.680 ریال و وجود تسهیلات درمانی در زمینه پذیرش این بیماران موجب کسب درآمد برای به اندازه 7.833.782.472 ریال برای این دانشگاه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!